div id='header-inner'>

Tidur Awal Menjadikan Anak Bijak!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Tidur awal menjadikan anak itu bijak.. Betul ke???

Menurut psikologinya...
Tidur memang mempengaruhi kecerdasan otak anak-anak yang tengah membesar...

Tidur yang berkualiti penting untuk tumbesaran anak yang cergas dan cerdas. Tidur yang teratur membantu perkembangan psikologi positif seorang anak. Kanak-kanak yang mempunyai rutin tidur yang teratur dan cukup akan membesar sebagai anak yang ceria, jarang bergaduh, kurang mengamuk dan lebih fokus.

Sementara itu perkembangan kanak-kanak yang kurang tidur, tidur lambat dan rutin tidur yang tidak menentu akan terganggu. Dia cenderung untuk membesar sebagai kanak-kanak yang pemarah, tidak ceria, kurang aktif dan kurang fokus.  Kanak-kanak yang memiliki jadual tidur yang tetap mempunyai perkembangan lebih baik berbanding kanak-kanak yang tidur tidak menentu.

Jadi... Penting ajar waktu tidur anak dari bayi... Masa si kakak... Memang boleh MF aturkan waktu tidur dia... Tapi masuk anak kedua... Susah dah nak aturkan jadual... Tambah pula si adik ni jenis 'telinga lintah'...

Cuma sesekali terbabas la... Tapi MF tetap pastikan anak tidur awal... Paling lambat jam 10 malam... Salah satu cara nak bagi anak mudah tidur awal... Ibu bapa kena korbankan tengok tv atau gadjet... Iaitu antara jam 8 hingga 10...

Lepas maghrib atau Isyak... Ajak anak main-main dalam bilik... Bacakan buku... Bercerita atau buatlah apa-apa aktiviti... Main bagi penat... Insya Allah mudah tidur...

Cara lain... Psikologi warna.... Jangan pakaikan baju tidur dengan warna yang terang seperti, merah atau oren... Sebab warna ni dari segi psikologinya buatkan anak-anak bertambah ceria dan aktif... Jadi belikan baju tidur warna lembut dan tenang seperti hijau atau biru.

Selain tu, elakkan anak-anak makan coklat atau yang manis bila nak petang atau malam... Ni buatkan diorang lebih aktif... Jadi payah nak pujuk tidur... Makan nasi atau roti ok lagi la...

Itu antara cara MF untuk aturkan waktu tidur anak-anak.. Alhamdulillah.. Ok..cuma sesekali terbabas dari jadual... Terutama bila waktu jenjalan atau hari tertentu...

Jadi... Aturkan jadual waktu tidur anak-anak untuk cerdaskan minda anak-anak... Bila dah biasa dengan tidur berjadual.. InshaAllah.. Sampai ke besar takde masalah nak tidur awal juga...

Bila tidur awal... Bangun pun insha Allah.. Awal juga kan... 

Catat Komen

0 Ulasan