div id='header-inner'>

Durian Kahwin Dengan Cempedak Jadi Terap!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ternampak orang post gambar buah ni kat Facebook... Macam pelik bila caption.. Buah Durian dikahwinkan dengan Cempedak... Sekali bila baca komen... buah ini bukanlah buah durian kahwin dengan cempedak... Tapi dinamakan buah terap ikut slang Kedah, dan nama sinonimnya ialah buah tarap... dan ikut slang beberapa bahagian di negeri Sabah, buah Temponek, ada juga menamakan buah klueh.




Sedikit info berkaitan buah tarap:

Tarap merupakan sejenis tumbuhan berbuah yang terkenal di negeri Sabah, Malaysia khususnya di bahagian pantai barat Sabah seperti daerah Kota Kinabalu dan Papar. Tumbuhan ini boleh tumbuh dan hidup subur dengan begitu mudah di negeri Sabah, namun jarang ditemui ditempat lain walaupun di kawasan beriklim tropika. Tarap mempunyai bau yang agak kuat, namun mempunyai rasa yang cukup sedap, manis, lembut dan pemakan pasti merasa kenikmatan apabila merasanya untuk pertama kalinya. Isi buahnya mempunyai rasa yang seakan-akan Mangga yang penuh berjus. Namun bentuk buah Tarap lebih seakan-akan buah Cempedak dan Nangka, orang ramai selalu keliru akan perkara ini.

Buah Tarap berbentuk bulat sehingga ke bujur sama seperti bentuk buah cempedak atau nangka. Panjangnya 15-20 cm dan 13 cm lebar, dan beratnya boleh mencecah sehingga 1 kg atau lebih berat. Kulit buah Tarap agak tebal dilitupi dengan duri yang tumpul mendatar dan lembut. Namun apabila matang struktur kulit buah lebih keras dan rapuh. Buah tidak akan jatuh ke bawah seperti buah lain apabila ia telah masak sepenuhnya. Namun jika buah ini telah benar-benar masak ranum dan mula menampakkan kesan busuknya, buah tersebut akan jatuh juga.

Bahagian dalam buah tarap lazimnya seakan-akan isi buah cempedak atau nangka, namun lebih kecil, melekit, berjus dan isinya lebih kepada warna putih susu. Namun pusatnya lebih besar, terdapat sedikit selaput dibahagian yang tidak boleh dimakan dalam bahagian dalamnya. Isi aril lebih warna putih dan saiz berbentuk anggur, setiap satunya mempunyai biji bersaiz 15 × 8 mm. Sejurusnya sahaja dibuka, isa tarap atau marang harus segera dimakan dalam tempoh beberapa jam sahaja, keraa buah ini mudah tersejat akan jusnya, dan rasanya akan cepat hilang dan buah ini cepat terdedah dengan kesan oksidatif. Biji tarap juga sesuai untuk dikukus atau dipanggang untuk dimakan. -Wikipedia-

Walaupun macam tu kan, buah ni tetap punyai khasiat tersendiri... Ianya buah hutan kan... tapi ciptaan Allah tiada yang sia-sia kan... 

Khasiat Buah Terap

Meningkatkan Stamina

Buah terap merupakan buah yang kaya akan mafaat bagi kesehatan tubuh. Buah terap mengandung zat yang dapat menambah energi dalam tubuh yang dapat meningkatkan stamina. Tubuh hendaknya memerlukan pasokan energi yang cukup untuk membantu aktivitas kinerja tubuh dalam beraktivitas. Sama halnya dengan nasi yang mengandung karbohidrat, akan tetapi buah ini lebih rendah kadar kabohidratnya namun kinerjanya mengalahkan energi yang diciptakan oleh kandungan karbohidrat dalam nasi. 

Melancarkan Pencernaan

Buah terap juga berfungsi untuk melancarkan pencernaan. Buah terap mengandung zat yang mampu menghancurkan gas dalam perut yang mengakibatkan perut kembung, serta dapat melancarkan buang air besar. Bahkan khasiat buah terap ini mampu menyembuhkan penyakit buasir.

Meningkatkan Kemampuan Seks
Buah terap selain sebagai peningkat stamina juga memiliki khasiat untuk meningkatkan kemampuan seksual lelaki. Dengan rutin pengambilan buah terap ini mampu membantu pembentukan vital lelaki. Proses produksi buah ini boleh diambil dengan cara memakan buahnya atau boleh juga dibuat jus untuk memudahkan dan lebih cepat diproses oleh badan atau boleh juga dibuat dalam adunan kuih ketika sarapan pagi.

Memperbaiki Kualiti Sperma

Buah terap juga memiliki kemampuan untuk memperbaiki kualiti sperma. Dengan mengambil buah terap sama ada memakannya dalam bentuk kuih atau dalam bentuk minuman jus berkhasiat sebagai pembangkit hasrat seksual serta memperbaiki kualiti sperma.
   

Memberikan Nutrisi Pada Tulang

Kandungan zat kalsium yang terdapat pada buah terap ini juga mampu membantu menutrisi tulang. Selain itu juga mampu untuk mencegah dari penyakit kerapuhan sendi pada tulang. Sehingga dengan mengambil buah terap ini secara teratur mampu meningkatkan dan menguatkan kualiti tulang dalam tubuh.

Menyembuhkan Ulser Mulut

Dalam buah terap juga terdapat kandungan Vit C yang mampu membantu mencegah dan merawat ulser pada mulut. Jika makan buah terap secara kerap bakteria yang menyebabkan ulser akan hilang danakan terbebas dari panas dalam dan bau mulut.

Mencerahkan Kulit

Buah terap juga dapat dibuat lulur atau scrub untuk membantu mencerahkan kulit. Selain itu, khasiat buah terap ini juga berfungsi mengangkat kulit mati, serta memperkecil pori-pori pada kulit wajah. Gunakan scrub wajah dan taburi pupur buah terap atau oleskan saripati buah terap pada muka dan biarkan selama kurang lebih tiga puluh minit, kemudian lepaskan dan bilas dengan air bersih, muka akan tampak lebih tegang dan segar. 
Sumber: Internet
Nampak biasa kan.. tapi banyak khasiatnya... MF kongsi info ni, sebab mana la tau bila kita pergi hutan, lapar kan.. jadi sekurang-kurang dah tahu boleh survive... dan tahu, buah hutan ini selamat di makan... MF sendiri tahu je, tapi tak pernah makan lagi... Mak bapa MF pernah la makan... dulu rasanya kat kampong, tapi dah pupus agaknya pokok ni... Jadi, limited lah kalau nak jumpa pun..

Catat Komen

7 Ulasan

  1. baca tajuk je un dah terkejut sbb kata buah tarap = cempedak + kahwin.. lain tu.. buah tarap dkt sabah ni lain.. jadi ape nama buah ni? temponek ke?

    BalasPadam
  2. BUAH TARAP KAHWIN DURIIAN BESAR ULASNYA...YG BIASA TENGOK ULAS KECIL PUTIH

    BalasPadam
  3. waah..x pernh jumpa la buah terap ni..tq 4 da info..bru tau..haha

    BalasPadam
  4. Pernah dengar nama buah klueh tu tapi tak pernahlah tengok gambarnya. Rupa-rupanya 'kembar siam' durian dan cempedak ya. Tapi kalau tengok gambar di sini more to cempedak ^_^

    BalasPadam
  5. ingat betul-betullah campuran durian+cempedak.. mesti sedap ni kan

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)