div id='header-inner'>

CHARLIE | Kecil Tapi Menyengat!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Charlie??? Pernah kenal atau tahu binatang apakah itu.. bunyi macam nama helikopter kan, tapi ianya memang macam helikopter tapi sejenis binatang kecil tapi berbisa... Berbisanya tak lah sampai membawa maut, tapi boleh meninggalkan kesan parut kekal... Macam terkena obor-obor... BInatang ni popular kat area sawah padi... kecil je, nak tengok pun susah... tahu-tahu, kulit dah merah pedih tambah dengan gatal... boleh tahan juga la sakitnya...

Sedikit info mengenai binatang ni:

Ini rupa charlie... kecil je rrupanya sebenar... ni di zoom nampak la besar... saiznya macam semut halus je.. 


Nama Am: Kumbang Rove
Nama Spesis: Paederus fuscipes
Nama tempatan: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie

Kesan kepada manusia:

Cecair hemolimf yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandungi toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenali sebagai 'pederin' (C24 H43 O9 N) dinamakan dalam tahun 1953. Ia mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih lagi mempunyai ketoksinannya.

Antara kesan kena charlie... macam melecur terbakar...

Persentuhan semasa bergerak atau tidur, menghancurkannya pada badan atau mengosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivitis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai 'dermatitis linearis', 'paederus (kumbang rove/ staphylinidae) dermatitis', 'whiplash dermatitis' dan sebagainya. Pada September 2002, wabak dermatitis linearis yang disebabkan oleh kumbang rove telah menjangkiti beribu-ribu orang penghuni rumah pangsa dan asrama pelajar di Pulau Pinang

Nasihat kepada yang dijangkiti:

Oleh kerana kumbang ini tertarik kepada cahaya pada waktu malam, tutup atau kurangkan penggunaan lampu dan tutup semua pintu/ tingkap semasa epidemik kumbang tersebut. Gunakan jaringan nyamuk yang halus, semburan aerosol serangga, perangkap berpelekat dan sebagainya. Jangan duduk berhampiran dengan cahaya/ lampu, jangan memukul kumbang yang terdapat pada badan, cuma hembus/ tiup untuk menghindarinya. Jika tersentuh dengan kumbang ini, basuh segera kawasan yang bersentuhan dengan sabun dan air. Sesiapa yang mengalami alahan kulit yang teruk mestilah mendapat rawatan perubatan.

Sumber: Facebook

******************************

Jadi, bagi yang tak pernah kenal.. nilah rupanya ye... jika berkunjung ke kawasan sawah padi, terutama di Kedah atau Perlis, jangan panik jika terkena nih... Jika nampak, jangan tenyeh.. hembus je.. lepas tu kalau dah jatuh ke lantai, nak tenyeh, gunalah tisu atau kain... jangan direct dengan kulit... kesannya dasyat... seminggu pun boleh rasa pedihnya... 

Catat Komen

4 Ulasan

  1. o... ini rupanya charlie tu.... kwn sy baru tunjuk kesan kt leher dia kelmarin kena charlie ni... sy blur tak tahu apa benda charlie ni.... thanks for this info...

    BalasPadam
  2. dulu duduk rumah kuarters, anak yang sulung selalu kena.. kesian tengok dia..

    BalasPadam
  3. kecik tp berbisa betul... bahaya betul lah

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)