div id='header-inner'>

Ini 5 Sebab Kenapa Lelaki Pilih Wanita Utara Buat Bini!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Isu dan trending hangat mengenai wanita utara sekarang ni.... Saham tengah naik bagi anak gadis orang utara... hehe...

Memandangkan cheq anak jati orang utara, saja nak komen... 


5 Sebab Kenapa Wanita Utara Jadi Pilihan Buat Menantu!

1. Pandai masak
Memang diakui la, bab memasak ni, sejak zaman anak dara mak nenek amat pentingkan bab dapur... Sebab tu majoriti wanita utara ni pandai masak. 

2. Sifat 'hemoi'
Hemoi ni maknanya peramah yang amat... mulut bising dan tak tau malu la senang kata... Orang utara ni takde la nak cover-cover malu... Malah ada yang kata wanita utara ni mulut hingaq (bising)... Tapi mulut ja bising... tapi budi bahasa dan hati baik tau... heeee

3. Wang hantaran yang rendah
Orang utara tak pentingkan hantaran, tapi mas kahwin... Kebiasaannya, mas kahwin adalah separuh dari hantaran yang ditetapkan... Contoh, kalau letak RM10 ribu, RM5ribu tu mas kahwin... Tapi setakat ni takde lagi kedengaran berpuluh ribu hantaran orang utara ni... ikut rate biasa setakat ni ada RM20ribu kot... Tapi la ni dah pandai demand juga dah orang utara ni.

4. Mudah mesra
Tak dinafikan... kalau rata-rata orang utara ni mudah mesra...walaupun muka nampak sombong baq hang... Tapi sekali hangpa kenai..tak larat nak sembang... 

5. Rupa paras yang unik hasil perkahwinan campur
Haha... tak dinafikan... suami MF pun baru perasan rupa bini dia ni unik dan ada kacukan siam... tu pun lepas tengok citer Biker Kental... Kebanyakan memang dah dikacuk la wanita utara ni... ada yang kacuk siam, mamak dan benggali... jadi rupa depa nih unik... 


Sebelum geng wanita negeri lain nak sentap... ini hanya kajian ja nohh... 
Kajian dijalankan oleh Agensi Cari Jodoh... 

Orang utara banyak jadi perhatian orang selatan dan tengah... tak terkecuali pantai timur... Tapi kebanyakan orang pantai timur kahwin dengan orang pantai timur juga... Kebanyakan... tak semua... kalau MF tengok rakan sekeliling MF pun camtu juga... lepas MF pindah Johor, masuk sekolah baru, ramai rakan sekerja MF orang utara... bahkan kami cakap dialek utara.. dah tak rasa dok Johor plak... 

Tapi yang dari negeri pantai timur pasangannya dari orang dan negeri yang sama.... cuma menetap di Johor.... 

Bahasa orang utara ni unik.. terutama negeri Kedah... lain daerah lain dialeknya... bunyi kasaq gilerr... tapi itulah budaya depa... tapi budi bahasa terjaga...


Apa pun.. ni hanya kajian na... dari mana pun asalnya... keperibadian tu sebenarnya berasaskan dari didikan awal... Jadi, tak kisah negeri mana pun ye tak... asalkan kita dididik dengan agama dan adat resam yang betul dan baik... insha Allah... baik lah kita.. 

Catat Komen

3 Ulasan

  1. betul-betul..kwn nona , mak ayah org kedah nun..uihh, meriahhh aihhh...~
    nona org johor..tp suka bebel..haha...terikut ikut depa la ni...dok balun sama ckp utaghaaa~

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)