Stok Sambal Segera!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Ramadhan dah nak tiba... Selain persiapan rohani dan jasmani...  Suri rumah pasti juga tengah buat persiapan dapur juga kan...  Supaya bulan Ramadhan nanti tak penat dan tak kalut nak siapkan juadah itu ini...  MF pun tak terkecuali...  Memang bersiap sedia juga bahan-bahan dapur untuk memudahkan ketika memasak.

Insha Allah.. Dah dua tahun MF dah tak beli makanan dari bazar kecuali masakan tu susah nak buat atau memang teringin sangat...  Selebihnya... Memang masak je... Walaupun sekadar lauk telur dadar kan...

Tahun ni insha Allah... Moga diberi kudrat untuk menyediakan juadah berbuka dan sahur... Berpahala juga tu.. Menyediakan juadah untuk orang berpuasa...  Banyak pahala..

Jadi,  persediaan awal..  Siapkan sambal segera ni awal-awal...
Dulu MF suka beli je..  Tapi sekarang lebih puas hati dan rasa sedap buat sendiri..


Tak susah mana nak buatnya..
Belah cili kering... Rebus..
Kemudian blender dengan bawang besar,  bawang putih dan sedikit minyak...
Insha  Allah tahan lama dan lebih sedap rasanya berbanding beli kedai...

Memang sentiasa ada stok sambal segera ni..
Nak masak sambal..  Just tumis je.. Tak yah tumis bawang pun dah sedap...

Jadi,  cepat memasak dengan stok sambal segera ni...
Tak payah nak berlama-lama di dapur..  Semuanya segera..
Bawang pun MF kisar awal-awal.. Tapi stok untuk seminggu je.. Lama sangat tak sedap pula nanti...  Yang lain pun siap buat stok... Takde alasan la tak sempat nak masak untuk berbuka kan... Cuma mengharapkan diberi kesihatan dan kekuatan untuk memasak je..  Insha Allah.. Moga dipermudahkan Allah...


Haishh..  Tak sabar nak sambut Ramadhan... Setahun sekali... Moga sempat sampai kepada Ramadhan yang tak berapa hari je lagi ni...  

Catat Ulasan

2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^