7 KEUNTUNGAN UNTUK ORANG YANG MAKRIFAT!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

CIRI ORANG YANG MAKRIFAT adalah "لا خوف عليهم ولاهم يحزنون". Yang bermaksud: "Ia tidak takut dan sedih dengan urusan duniawi. Kerana itu, kualiti Makrifat kita dapat diukur."

Bila kita selalu cemas dan takut kehilangan dunia, itu tandanya kita belum Makrifat. Sebab, orang yang Makrifat itu susah senangnya tidak diukur dari ada tidaknya dunia. Susah dan senangnya diukur dari dekat tidaknya ia dengan Allah.

Maka, kita harus mulai bertanya bagaimana agar setiap aktiviti dapat membuat kita semakin kenal, dekat dan taat kepada Allah.


Salah satu ciri orang Makrifat adalah selalu menjaga kualiti ibadahnya. Terjaganya ibadah akan mendatangkan 7 keuntungan hidup.

PERTAMA: Hidup selalu berada di jalan yang benar.

KEDUA: Memiliki kekuatan menghadapi cubaan hidup. Kekuatan tersebut lahir dari terjaganya keimanan.

KETIGA: Allah akan mengurniakan ketenangan dalam hidup. Tenang itu mahal harganya. Ketenangan tidak dapat dibeli dan ia pun tidak dapat dicuri. Apa pun yang kita miliki, tidak akan pernah ternikmati bila kita selalu resah gelisah.

KEEMPAT: Seorang ahli ibadah akan selalu optimis. Ia optimis kerana Allah akan menolong dan mengarahkan kehidupannya. Sikap optimis akan menggerakkan seseorang untuk berbuat. Optimis akan melahirkan harapan. Tidak berarti kekuatan fisik, kekayaan, gelar atau jabatan bila kita tidak memiliki harapan.

KELIMA: Seorang ahli ibadah memiliki kendali dalam hidupnya. Setiap kali akan melakukan maksiat, Allah SWT akan memberi peringatan agar ia tidak terjerumus. Seorang ahli ibadah akan memiliki kemampuan untuk bertaubat.

KEENAM: Selalu ada dalam bimbingan dan pertolongan Allah. Apabila Allah sudah menunjukkan jalan yang tepat, maka pada masa itu kita akan dituntun untuk mengikuti jalan tersebut.

KETUJUH: Seorang ahli ibadah akan memiliki kekuatan ruhiyah, tak hairan bila kata-katanya bertenaga, penuh hikmah, berwibawa dan setiap keputusan yang diambilnya selalu tepat.

Wallahua'lam.

Catat Ulasan

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^