div id='header-inner'>

Budak 5 Tahun Dah Berani Ugut dan Tunjuk Penumbuk Pada Orang Dewasa!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Panas... Panas... PANAS!!!
Rasa geram... Nak Marah...kecewa... Semua bercampur baur...

Biasa lihat kat tv atau drama atau baca di akhbar je... Tapi tak sangka semalam terjadi kat suami sendiri...

Budak umur 5 Tahun Dah Berani Ugut dan Tunjuk Penumbuk kat suami MF... Bukan tunjuk belakang... Tapi tunjuk secara berdepan... Macam ajak lawan gaduh gitu... Perghh... Dengar suami cerita tuh... Rasa menyirap juga darah... Rasa nak je jumpa budak tuh...

Lauahan hati en.somi di Facebook dia... 

Bukan nak puji anak sendiri... Tapi terus terang, anak kami ni dari kecik dah kena marah... Terutama bab adab dengan orang... Macam mana mak bapak kami ajar kami dulu, gitulah kami ajar anak kami... Takde istilah anak kecil lagi memang nakal begitu...

Masa kecil ni la kena didik bentuk betul-betul... Dah jadi buluh tak guna dah... 

Memang terkedu suami ku... Mau tak nye... Yang buat camtu budak perempuan pula tuh... Ya Allah... Tak tahu la nak kata apa... Budak segitu dah berani tak beradab macam tuh dengan orang lebih tua... 

Suami dan MF pesan dah pada si kakak...jangan lagi berkawan dengan orang macam tuh... 

Rasa seram juga... Baru tadika dah macam ni rupanya pengaruh kawan zaman sekarang nih... Macam mana la naik sekolah rendah,  sekolah menengah nih... Mencabar-mencabar... Huhu... 

Buat mak bapak di luar sana... 
tak payah la homeschooling anak bagi jadi pandai... Tapi masa kecik ni kita utamakan adab dan akhlak... Biar tak pandai. Tak cemerlang akademik... Tapi beradab, berakhlak mulia... Itu lebih disukai orang. Tak guna pandai serba serbi... Tapi adab akhlak ke laut... Perkara macam ni banyak kali MF cakap kat anak murid MF... Terutama kelas hujung... Biar tak pandai... Asalkan tak kurang ajar... 

Ajar agama bermula dari rumah... Bukannya sekadar hantar sekolah agama dan serah bulat-bulat kat cikgu... MF ni pernah tanya kat anak murid... Enam tahun belajar agama di sekolah agama, tapi naik sekolah menengah tetap tak reti... Belajar apa kat sekolah??? Tu menunjukkan bahawa bukan cikgu sekolah agama yang salah, tapi penekanan dan peranan ibu bapa takde langsung kat rumah...  Gitilah jadinya anak-anak kat rumah..

Nauzubillah... Lindungilah anak-anak dan zuriat keturunan kami Ya Allah... Risau memikirkan masa depan anak-anak nih... 

Catat Komen

6 Ulasan

  1. ye betul..masa kecik ni bab adab tu la yang penting..Bab menggunting , menampal, menconteng bagai ni sampai masanya dia reti jugak.Tapi bab adab kalau tak diajar sampai tua dok kurang ajar ..

    BalasPadam
  2. semakin luar biasa anak2 sekarang.. semuanya dibiarkan..

    BalasPadam
  3. Sepatutnya itu yg kena ada dlm diri kita mak/ayah. Cemerlang apa yg kita kejar sebenarnya. Kita mahu cemerlang dunia dan akhirat. Kalau dah tata-susila simple pun tak terdidik macamana nak cemerlang dunia/akhirat. Sebab itulah tak mustahil baru tadika berani buat gitu. Macam juga kes budak baru tahun 3 dah suruh kerat lidah budak tahun 2 tempohari. Mengerikan...:(

    BalasPadam
  4. salam kak , saya ni tak kawin lagi tapi memang betul la kata akak, macam saya sendiri memang tegas dengan adik adik nak nak kalau ajak berjalan ..

    BalasPadam
  5. Memang seriau di buatnyer..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)