10 Soalan Ini Untuk Menentukan Jantina Bayi Semasa Hamil!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kuiz yang dibina ni berdasarkan kajian dan fakta oleh beberapa pakar perbidanan luar negara... 
Setiap soalan kuiz, perlu dijawab secara spontan oleh si ibu... 

Jom lihat, apa soalannya... (jawapannya, hanya YA atau TIDAK)

1. Adakah anda berusia lebih daripada 35 tahun?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

2. Adakah anda tinggal serumah dengan ayah bayi anda ketika anda jatuh hamil?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

3. Adakah ayah bayi anda berusia lebih daripada 40 tahun?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

4. Berapakah anak-anak yang sudah ada?
(a) Tiada
(b) Satu
(c) Dua atau lebih

5. Adakah diet anda tinggi- atau rendah-kalori ketika anda jatuh hamil? (Contoh macam setiap hari makan nasi lemak, yang berkuah lemak tu kira tinggi kalori la tu)
(a) Tinggi
(b) Sederhana
(c) Rendah

6. Adakah ayah bayi anda bekerja sebagai: juruterbang, penyelam laut dalam, anak kapal selam, pekerja kilang papan, pekerja kilang tepung?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

7. Adakah anda mengalami stres sebelum anda hamil?
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

8. Adakah anda hamil selepas ovulasi anda dicetuskan dengan rawatan hormon? (Contoh rawatan kesuburan)
JAWAPAN: (YA / TIDAK)

9. Dalam kehamilan anda, pernahkan anda mengalami mabuk kehamilan yang teruk (hiperemesis gravidarum)?
(a) Tidak
(b) Ya, tetapi tidak perlu rawatan atau dirawat di rumah
(c) Ya, saya masuk hospital untuk rawatan

10. Adakah anda dilahirkan di iklim tropika dan hidup dalam iklim tropika apabila anda jatuh hamil? (Hanya jawab ya jika jawapannya ya untuk kedua-dua bahagian.) Jika di Malaysia ni semestinya iklim tropika kan. Tapi jika waktu hamil tu selain di Malaysia maknnya bukan YA la jawapannya.
JAWAPAN: (YA / TIDAK)


Ok, dah jawab 10 soalan ni.. Jom lihat perincian keputusannnya, sama ada bakal dapat anak lelaki atau perempuan. 

Adakah anda berusia lebih daripada 35 tahun?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ada kajian menunjukkan bahawa lebih tua usia anda ketika jatuh hamil, lebih besar kemungkinan anda untuk mendapat anak perempuan. Jantina bayi sebahagiannya dikawal oleh tahap hormon gonadotropin, dan ini menurun apabila umur meningkat. 

Adakah anda tinggal serumah dengan ayah bayi anda ketika anda jatuh hamil?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki 
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Satu kajian besar yang meneliti 86,000 orang menunjukkan 51.5 peratus kelahiran anak lelaki bagi mereka yang hidup dengan pasangan atau rakan kongsi sebelum konsepsi atau kelahiran bayi, dan 49.9 peratus kelahiran anak lelaki bagi mereka yang tidak.

Adakah ayah bayi anda berusia lebih daripada 40 tahun?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Nampaknya lebih tua usia ayah, lebih kurang kemungkinan sperma lelaki akan menyuburkan telur dan sperma perempuan memenangi perlumbaan itu. Bukti terbaru menunjukkan kualiti sperma merosot dengan umur dan lelaki yang lebih tua menghasilkan lebih sedikit sperma.

Berapakah anak-anak yang sudah ada?
Tiada: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Satu: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Dua atau lebih: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Kajian menunjukkan bahawa lebih ramai anak-anak anda, lebih besar kemungkinan anda akan mendapat anak perempuan. Ini boleh dikaitkan dengan fakta bahawa lebih banyak kali anda hamil, lebih tinggi tahap hormon gonadotropin anda. Ini nampaknya berkait dengan peluang yang lebih tinggi mendapat anak perempuan.

Adakah diet anda tinggi- atau rendah-kalori ketika anda jatuh hamil?
Tinggi: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki
Sederhana: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Rendah: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Satu kajian membahagikan 740 wanita British ke dalam kumpulan-kumpulan mengikut pengambilan kalori mereka. 56 peratus yang mempunyai pengambilan tenaga yang paling tinggi melahirkan bayi lelaki. 45 peratus dengan pengambilan tenaga yang paling rendah melahirkan bayi lelaki. Pengambilan kalori purata bagi wanita-wanita yang melahirkan bayi lelaki adalah 2,413. Pengambilan kalori purata bagi wanita-wanita yang melahirkan bayi perempuan adalah 2,283. Ia telah dicadangkan bahawa badan kita hanya melaburkan tenaga untuk anak lelaki (yang lebih lemah dan mengikut statistik kurang cenderung untuk terus hidup) apabila terdapat banyak makanan. Pada masa kebuluran atau pengeluaran makanan rendah kita lebih cenderung mendapat bayi perempuan, yang lebih kuat. Ingat, sama ada anda mengandung bayi lelaki atau perempuan, diet yang sihat adalah sangat penting sebelum dan semasa anda hamil.

Adakah ayah bayi anda bekerja sebagai: juruterbang, penyelam laut dalam, anak kapal selam, pekerja kilang papan, pekerja kilang tepung?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Beberapa kajian telah meneliti pekerjaan bapa dan kaitannya dengan nisbah lelaki dan perempuan. Pekerjaan yang melibatkan stres atau bahan pencemar nampaknya menghasilkan lebih ramai anak perempuan. Tetapi ini adalah kajian-kajian berskala kecil yang hanya meneliti pekerjaan tertentu.

Adakah anda mengalami stres sebelum anda hamil?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Kita tahu lebih banyak kanak-kanak lelaki dilahirkan pada masa penuh stres seperti selepas perang, dan penyelidikan setakat ini nampaknya mengesahkannya. Satu teori adalah bahawa tahap tekanan tinggi ibu menyebabkan peningkatan tahap testosteron dan kortisol. Ini boleh membawa kepada perubahan dalam telur yang memudahkan penembusan oleh sperma lelaki. Bagaimana ini berlaku, tiada siapa yang pasti, tetapi memang masih terdapat banyak misteri mengenai saat persenyawaan.

Adakah anda hamil selepas ovulasi anda dicetuskan dengan rawatan hormon?
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Kajian yang dijalankan di kalangan wanita yang menggunakan rawatan hormon, seperti Clomid, untuk mendorong ovulasi menunjukkan bahawa anda adalah sedikit lebih cenderung untuk mendapat anak perempuan jika hormon buatan digunakan.

Dalam kehamilan anda, pernahkan anda mengalami mabuk kehamilan yang teruk (hiperemesis gravidarum)?
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ya, tetapi tidak perlu rawatan atau dirawat di rumah: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Ya, saya masuk hospital untuk rawatan: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan

Adakah anda dilahirkan di iklim tropika dan hidup dalam iklim tropika apabila anda jatuh hamil? (Hanya jawab ya jika jawapannya ya untuk kedua-dua bahagian.)
Ya: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin perempuan
Tidak: Jawapan ini menunjukkan ia mungkin lelaki atau perempuan
Tinjauan global data kelahiran menunjukkan lebih kanak-kanak perempuan yang dilahirkan di kawasan tropika daripada tempat lain di dunia. Ahli-ahli sains tidak pasti mengapa. Satu teori yang mungkin adalah bahawa ia adalah kesan hormon melatonin, yang telah terbukti menyebabkan perubahan dalam sistem pembiakan haiwan sebagai tindak balas kepada kepanjangan hari. Lebih ramai perempuan dilahirkan apabila siang hari lebih panjang. Mungkin juga yang suhu tinggi mengubah bilangan sperma lelaki atau perempuan dalam air mani.
Sumber: Baby Center Dot Com

Ha... dah jawab kan.. dah tahu ke jawapannya.. tapi ni hanya kajian ye.. tak la 100% betul.. nak sahih kena tunggu lahir la juga kan.. sebab scan pun kadang nampak tak nampak walapun 3D atau 4D ataupun 5D... hehe.. Apap pun, lelaki atau perempuan asalkan bayi yang kita kandung sempurna dan sihat serta selamat dilahirkan. 

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. soalan-soalan ini amat bermanfaat kepada mereka yang nak merancang janita bayi yang bakal dilahirkan..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^