div id='header-inner'>

4 Tahun Sekali Baru Jumpa Hari Ni!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Hari ni hari istimewa..
sebab 4 tahun sekali baru kita berpeluang dan ada rezeki untuk jumpa...

Iaitulah tarikh 29 Februari... Setiap 4 tahun baru kita jumpa dengan izin Allah...
Bagi yang sambut hari ulang tahun pasti rasa teruja... dan mungkin ada yang terlupa.. hehe..

4 Tahun Sekali Baru Jumpa Hari Ni!

Apapun jom lihat sikit, Fakta tahun 29 Februari:

Fakta tahun Lompat :

1.Tahun lompat atau leap year adalah tahun dimana pada bulan Februari ada 29 hari dimana kebiasaannya 28 hari sahaja dan ia berlaku setiap 4 tahun sekali. Makanya, bilangan hari pada tahun lompat ini adalah sebanyak 366  hari berbanding 365 hari pada tahun biasa2.

Tahun 2008 merupakan tahun lompat. Jika lihat balik kalendar 2008,didapati bahawa bulan Februari mempunyai lima kali hari jumaat di mana bulan ini bermula dan berakhir pada hari Jumaat.

Antara tahun 1904 dan 2096, tahun lompat akan berkongsi hari yang sama bagi setiap tarikh yang berulang hanya sekali selama 28 tahun.
Tahun yang terdekat di mana bulan Februari mengandungi lima kali hari Jumaat adalah pada tahun 1980 dan kejadian seterusnya akan berlaku pada tahun 2036.

Kenapa perlu ada tahun lompat? Seperti kita tahu, bumi mengelilingi matahari mengambil masa 1 tahun. Tahukah anda bumi mengeliling matahari secara lengkap bukan 365 hari ataupun 366 hari dengan tepat? Sebenarnya, bumi mengeliling bumi mengambil masa 8766 jam atau bersamaan 365 hari 6 jam. Setiap 6 jam daripada 4 tahun dikumpulkan untuk menjadikannya 1 hari ( 6 jam x 4 kali = 24 jam dan 24 jam = 1 hari) dan 1 hari itu di letakkan pada tahun lompat iaitu pada 29 Februari. Dan kerana inilah wujudnya tahun lompat untuk setiap 4 tahun.

Bagi sesiapa yang tarikh lahirnya jatuh pada 29 febuari pada tahun lompat, selalunya dia kan menyambut hari kelahiranya pada 28 febuari ataupun pada 1 mac pada tahun biasa. Ini keistemewaan kepada individu ini yang tarikh lahirnya pada 29 Februari.
Sumber: pusatsumbersktj

Jadi, rezeki dari Allah, kita dapat rasai hari istimewa ni.. Masih hidup, sihat segar dengan nikmat iman dan Islam. Dan Selamat Hari Lahir bagi sesiapa yang sambut ulang tahun kelahiran atau Ulang Tahun Perkahwinan hari ni... Di kesempatan ni juga, MF nak ucap tahniah kepada ahli Geng Mama Blogger Malaysia (GMBM) kak Fiza Rahman atas kelahiran cahayamata baru pada hari ni... Bertuah dapat anak dihari istimewa... alhamdulillah dan tahniah.

Catat Komen

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)