Tazkirah #2: Jangan Upload Gambar Kawan...

Terjumpa printscreen ni kat Facebook...
Benar seperti yang tercatat dalam printscreen ni...

Tak usah upload gambar kawan yang tak tutup aurat dengan sempurna... Atau langsung tak tutup aurat.
Sebab kita tak tahu hidayah Allah tu bila...

Kalau gambar sendiri tu lain cerita... Kita sendiri la tanggung kan.. Tapi gambar kawan...  Kita upload gambar kawan kita... Mana tahu kita mati dulu atau dia mati... Dah susah nak delete dan nak minta warisnya delete...

Macam Ustaz Kazim pernah cakap... Kita mungkin delete kat facebook...  Tapi entah-entah gambar kita tu masih tersimpan di server atau di mana-mana yang tak kita ketahui... 

Jadi, hati-hati upload gambar.. Simpan sendiri je... Tak perlu tayang pada orang...

Sekadar renungan dan peringatan bersama.


6 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. betul. seboleh2nya saya elakkan. tp skg ni dah jd norma dlm kehidupan esp dalam laman sosial.

    BalasPadam
  2. thanks kak maria utk peringatan ni...
    nak upload boleh tapi kena tapis dulu sblom upload tu...

    BalasPadam
  3. dulu ada blogger tet yang pemes amos ni suka sangat sindir pasal perempuan tak tutup aurat siap buat troll ambil gambar dengan pakai telekung budak. Padahal tengok banyak jugak gambar2 aktiviti blogger yang dia upload ada je yang tak tutup aurat. Tak tau la dulu dia suka sgt menyindir orang tak tutup aurat utk berdakwah atau sekadar menyindir..

    BalasPadam
  4. betul tu kak maria.. kita tak nak kwn kita dpt dosa jugak

    BalasPadam
  5. Thank you... baru rasanya upload dekat blog..

    kena buang lah ni...

    BalasPadam
  6. Setuju sangat sis..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama