GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Review Movie: Inside Out!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Inside Out | Apabila Minda Diterjemahkan Ke Dalam Kartun

Anak-anak dah makin besar ni, rumah dah macam tadika dah... Setiap hari pasang movie kartun je... Astro dah lama takde... Nak tengok tv takde pula rancangan yang sesuai untuk ditonton dengan anak-anak yang tengah membesar tu... Jadi, kami layan je movie kartun inggeris ... Sama ada download dari internet atau beli VCD je. 

Kartun animasi terbaru yang kami tengok ni. Bertajuk Inside Out. Tanpa lihat sinopsis, kami beli je VCD nye... Sekali dah tengok berkali-kali nak tengok. 

Unik filem animasi ni sebabnya ianya berkisar tentang emosi manusia yang diterjemahkan dalam bentuk kartun. 

Sedikit info mengenai filem animasi Inside Out:
Pengarah: Pete Docter
Penulis: Pete Docter

Watak: Amy Poehler (voice), Lewis Black Anger (voice), Bill Hader (voice), Mindy Kaling (voice), Phyllis Smith (voice)

Sinopsis Inside Out 2015

Filem ini bercerita tentang anak perempuan berusia 11 tahun bernama Riley yang memiliki berbagai emosi yang ada dalam tubuhnya. Dalam fikiran Riley, terdapat 5 wujud emosi yaitu Joy ( bahagia, Amy Poehler ), Fear ( takut, Bill Hader ), Anger ( marah, Lewis Black ), Disgust ( jijik, Mindy Kaling ) dan Sadness ( sedih, Phyllis Smith ).

5 wujud emosi tersebut tinggal di sebuah tempat yang disebut dengan Headquartes ( markas besar ) iaitu pada pusat kendali fikiran Riley yang membimbingnya dalam kehidupan dan kegiatan sehari-hari. Keadaan pun menjadi berubah ketika Riley kena berpindah ke kota San Fransisco untuk ikut bersama ayahnya. Headquartes pun menjadi kacau bila Riley berusaha beradaptasi dengan kehidupan di kota tersebut. Sementara Joy berusaha dan tetap untuk optimis, kelima emosi ini bergaduh tentang cara terbaik untuk Riley dalam menghadapi kehidupan kota, rumah, sekolah dan lingkungan baru.

Memang seronok tengok.... Macam mana emosi ini berperanan dalam mengemudikan otak manusia. MF nak terangkan lebih pun tak reti, tapi filem ni memang WAJIB tonton. Bila tengok filem ni dalam masa yang sam kita bermuhasabah diri... Dari filem ini, MF dalam ambil pengajaran ringkas betapa buruknya kesan jika kita terlalu mengikut emosi marah. 

Selain itu, kesan buruk juga jika kita terlalu memendam rasa. Kita pendam dan pendam. Perasaan dan emosi tu kalau dipendam menyebabkan perasaan marah yang lebih menguasai diri. Dan seterusnya akan menghancurkan kehidupan. Bila marah, kita kan hilang semua perasaan lain. 

Kesedihan perlu dalam hidup kita. Bila sedih, kita akan kenang semula kenangan lama... 

Memang seronok la kartun ni. Ringkas dan padat jalan ceritanya. Serta penuh pengajaran berguna. Tak rugi tonton filem ni. 

Bila konflik berlaku, Sadness lah yang berperanan untuk kembalikan semula kehidupan Riley yang kucar kacir tu... Macam mana dia buat, kena la tonton sampai habis.  

MF rasa macam nak bagi 10 bintang je untuk filem animasi ni... Carilah peluang untuk tonton. Setakat ni takde lagi kat internet kecuali web berbayar. Sebab baru je ditayang filem animasi ni kat pawagam bulan lepas. 

Memang seronok. Seingat MF dah hampir 5 kali ulang tayang tengok... Hehe.... 

4Ulasan

  1. ni yg bt akak nk cari tgk cite nih jgk lah... dok tgk iklan je tak tau camne jln cite kan... bile dh ada yg bg review baru kite teruja nk tgk...

    katun omputih banyak jgk yg bagus seronok di layan sbb banyak nilai2 murni nya...

    BalasPadam
  2. ok. mau sungguh mr.asben download.
    mcm sedap aje baca sinopsis maria tu :)

    BalasPadam
  3. bila dah ada anak ni memang layan cerita kanak² bersama lah kan kak..seronok juga tu

    BalasPadam

  4. Belum tengok lagi dan tak perasan lak cerita ni ada kat wayang.apapun bagus jugak cerita konsep begini, secara tak langusng beri teladan dalam hiburan, sebab susah jugak nak didik emosi atau nak menerangkan bagaimana emosi ni efek pada diri kita.


    Yang Suka tengok Wayang,
    Nota Purba

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ