GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Serpihan Sayap Di Pulau Reunion Adalah Milik MH370!

Selepas setahun lebih baru dikhabarkan serpihan sayap yang di temui di Pulau Reunion berhampiran Lautan Hindi adalah milik MH370..  Pasti berita ni mengejutkan semua pihak... Tapi masih menimbulkan beberapa lagi tanda tanya lain...

SERPIHAN sayap Boeing 777 yang ditemui di Pulau Reunion disahkan Malaysia dari pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang, membuktikan ia terhempas di Lautan Hindi. Bagaimanapun, punca nahas masih tidak diketahui.

Berikut perkara utama yang kita tahu dan masih tidak tahu mengenai misteri MH370.

Kita tahu:

- MH370 berlepas dari Kuala Lumpur dengan 227 penumpang dan 12 anak kapal pada 12.41 tengah malam, 8 Mac tahun lalu, melalui Laut China Selatan menuju Beijing.

- Pesawat dipandu juruterbang Zaharie Ahmad Shah, 53, yang mempunyai 33 tahun pengalaman dengan syarikat penerbangan itu manakala Fariq Abdul Hamid, 27, ialah pembantu juruterbang.

- Sebelum MH370 memasuki kawasan trafik udara kawalan Vietnam, seseorang dalam kokpit menghantar mesej suara terakhir kepada pengawal Malaysia berbunyi: “Selamat malam, Malaysia Three Seven Zero,” pada jam 1.19 pagi.

- Sekitar jam 1.30 pagi, sistem pengesanan, termasuk transponder pesawat ditutup tetapi pesawat itu muncul di radar tentera sehingga jam 2.15 pagi menunjukkan ia kembali ke arah Malaysia dan kemudian menuju ke Lautan Hindi.

- Serpihan sayap yang ditemui di Pulau Reunion selepas lebih 16 bulan pesawat hilang disahkan dari MH370 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkannya pada jam 1.30 pagi 6 Ogos 2015 dengan memetik penyiasat antarabangsa.

- Bateri beacon perakam data penerbangan yang hayatnya 30 hari pada MH370 kemudiannya didapati telah tamat tempoh lebih setahun sebelum berlepas, menimbulkan persoalan sama ada menjejaskan usaha pencarian lokasi pesawat terhempas di Lautan Hindi.

Kita tidak tahu:

- Punca pesawat itu mengalihkan laluan kerana sama ada krew kokpit atau sistem pemantauan pesawat tidak memberi sebarang tanda masalah sebelum itu dan cuaca pada malam kejadian adalah baik.

- Adakah ada krew kokpit terlibat kerana ramai pakar menganggap ia menjadi kemungkinan paling besar.

- Adakah berlaku rampasan atau keganasan dalam pesawat kerana tiada sebarang tuntutan daripada sesiapa.

- Kenapa sistem pengesanan pesawat dimatikan dan oleh siapa.

- Di mana lokasi MH370 terhempas. Walaupun penemuan serpihan sayap membantu mengesahkan kawasan carian adalah di Lautan Hindi namun selagi kotk hitam dan perakam data penerbangan tidak ditemui, punca kehilangan MH370 kekal menjadi misteri. - (Sumber: HM)


Berita ni mengalihkan isu RM2.6 billion dan juga viral pasal kabinet tak habis tu lagi... Pelbagai spekulasi lain pula timbul...

Apa pun... Takziah buat keluarga mangsa MH370... Hanya Allah yang tahu kebenarannya... Bertawakal kepada Dia... Moga suatu hari nanti... Segala persoalan disebalik tabir akan terungkai... Ameen...


6Ulasan

  1. Isu ini tiba-tiba muncul apabila isu 1MDB dan pembubaran kabinet berlaku. Adakah ini hanyalah kebetulan?

    Jemput ke blog saya : http://www.nasznadzeri.com

    BalasPadam
  2. salam takziah buat keluarga mangsa dan Al-Fatihah....

    BalasPadam
  3. semoga segala persoalan terungkai jua....

    BalasPadam
  4. ada juga rasa pelik dengan semua benda ni
    tertanya juga apa sebenarnya yg berlaku
    yang pasti ALLAH aje tahu kebenarnya

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ