Rahsia dan Khasiat Air Nabeez!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Sumber: google

Rahsia dan Khasiat Air Nabeez! | MF tak tahu pasal air ni... Mujur terbaca di facebook pagi tadi... Mf rasa kongsikan juga... sebab ianya bermanfaat untuk amalan bagi orang yang ada penyakit Gout dan lemah tenaga. 

Apa tu air nabeez?
Air nabeez adalah air rendaman (infused water) kurma / kismis (raisins). Kurma atau kismis di rendam dalam air masak semalaman (dalam bekas yang bertutup) dan diminum keesokkan paginyer.

Sumber mengatakan: air nabeez nie kegemaran Rasulullah s.a.w. Nabi akan rendam beberapa butir kurma atau kismis (salah satu) di dalam air untuk semalaman (dalam bekas bertutup) + minum air rendaman kurma tu diwaktu pagi. Air tu Nabi minum dan buah kurma yg dah lembik tu, nabi telan sekali.

Hal ini sesuai dengan hadits :
Aisyah pernah ditanya tentang nabeez, kemudian ia memanggil seorang wanita pelayan asal Habasyah. “Bertanyalah kepada wanita ini!” Kata Aisyah. “Kerana ia dahulu pernah membuat nabeez untuk Rasulullah SAW,” tambahnya. Lalu wanita asal Habasyah itu berkata, “Aku pernah membuat nabeez untuk beliau dalam sebuah kantung kulit pada malam hari. Kemudian aku mengikatnya dan menggantungnya. Lalu di pagi harinya beliau SAW meminumnya.”Dari Aisyah dia berkata, “Kami biasa membuat perasan untuk Rasulullah SAW di dalam air minum yang bertali di atasnya, kami membuat rendaman di pagi hari dan meminumnya di petang hari, atau membuat rendaman di petang hari lalu meminumnya dipagi hari.” (HR Muslim).

Talk about infused water. Orang barat baru sekarang paham dan baru nak popularkan kaedah infuse water nie. Nabi kita dah buat lama dah.

Dari segi kesihatan tubuh badan, kurma telah dibuktikan sebagai:-
  1. Pemberi dan pemulih tenaga (ini antara sebab kita disunatkkan memakan kurma sebaik berbuka puasa)
  2. Tinggi kandungan fiber ~ mengelakkan kolestrol jahat dari terkumpul di dalam badan. Sangat bagus dalam mengelakkan sembelit (atau meredakan & memulihkan diri dari sembelit)
  3. Pemberi zat besi yang sangat bagus.
  4. Kaya pottassium ~ penting dalam penjagaan jantung & menstabilkan tekanan darah


Khasiat air nabeez
Air nabeez nie adalah minuman berakali, yang mampu menolong membuang asid dari perut dan sistem pencernaan badan. Juga membantu badan untuk menyingkirkan bahan-bahan toksin dari badan. Dalam ertikata lain ~ sebagai detox.

Disebabkan air nabeez nie tinggi kadar fiber, ia mampu membantu proses pencernaan yang baik dan meningkatkan / menajamkan fikiran. Agar kita tidak mudah lupa.

Sangat bagus untuk memulihkan lemah tenaga batin.

Juga bagus untuk pesakit Arthritis dan pesakit Gout ~ kerana air nabeez membantu menuetralkan kadungan urik asid di kalangan pesakit Gout.

Cara membuat air nabeez
Rendam beberapa butir kurma (seelok-eloknya bilangan ganjil) ke dalam air masak dalam jug air / gelas. Seelok-eloknya dibuat waktu petang / malam, dan pastikan jug air / gelas tu bertutup. Keesokkan paginya (dalam 8-12 jam selepas direndam), air tu boleh diminum dan buah kurma yang telah lembut tu dimakan begitu sahaja.

Jenis kurma yang baik untuk dibuat Nabeez adalah kurma Ajwa, sedangkan kismis yang baik adalah kismis Manaqqa.Tapi boleh juga nak buat kurma dan kismis jenis lain pun.

Air nabeez tu boleh diminum begitu sahaja / boleh dikisar sebelum diminum.

Kalau nak buat air nabeez menggunakan kismis, pun boleh jugak. Caranyer ambil segenggam kismis dan direndam dalam air jugak. Dibiarkan semalaman jugak.

Kalau nak minum air nabeez pagi, siapkan petang / malam. Kalau nak minum air nabeez di waktu malam, rendam kurma / kismis di waktu pagi.

Pantang larang dalam membuat air nabeez
Hanya gunakan salah satu daripada buah-buahan pada satu-satu masa. Tak boleh campurkan kurma dan kismis untuk membuat air nabeez. Maksudnya  kena buat dalam 2 bekas yang berasingan kalau nak minum nabeez kurma dan nabeez kismis.

Air nabeez nie kalo disimpan di dalam peti ais ~ boleh tahan 1 ~ 2 hari.

Tapi dilarang meminum air rendaman kurma / kismis yang sudah memasuki 2~3 hari. Ini disebabkan air rendaman kurma / kismis yang dibiarkan melebihi 2~3 hari, proses penapaian (fermentation) telah bermula & air rendaman kismis / kurma itu sedang dalam proses menjadi arak & haram diminum.

Oleh itu, adalah lebih baik air nabeez nie dibuat fresh daily.

Air nabeez nie nanti boleh diubahsuai dan ditambah dengan susu / yogurt untuk dijadikan smoothie jugak.
Sumber: Facebook dan google

Terasa jahil pula, bila baru tahu pasal ni... Lepas ni boleh cuba buat dan amalkan... Rupanya, Rasulullah s.a.w ada ajarkan cara mudah nak kembalikan tenaga kita... Insha Allah, kita buat dan amalkan... tak perlu lagi ambil minuman isotonik lepas ni kan... 

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. infused water ni dah lama kan.. org barat baru sibuk2 nak buat infused water..

    BalasPadam
  2. air rendaman kurma/kismis? hee, kurma dgn kismis pun kite tak makan kak. heee

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^