Bila Anak Berat Mulut!

Lain anak, lain ragam...
Lain anak, lain pengalaman...

Itulah pengalaman MF yang punyai anak sama jantina tetapi perangai dan pengalaman ibarat langit dan bumi... Sangat jauh berbeza... 

Pengalaman itu indah bagi MF sebagai ibu... Sebab ianya sebagai satu ilmu baru bagi kita.

Si kakak sangat cepat perkembangannya... Tetapi si adik ni agak lambat... Antaranya bab bercakap...

Kini usia adik dah cakap Setahun Enam Bulan, tapi masih tak bercakap... Perkataan yang hanya dia boleh cakap Abah!!!

Lain-lain perkataan agak lambat cakapnya... Dia tak suka mengikut ajuk cakap kita... Diam saja...

Bagi MF dan suami tak risau mana, sebab si adik ni walaupun lambat cakap perkembangan lain dia normal... Dia banyak memerhati tindakan orang lain... Tapi panjang akalnya...

Tapi tu lah.. Kalau ke klinik mesti dah suruh rujuk pakar dah kan.. MF yakin, adik ni ada kelebihan lain walaupun berat mulut...

Sesuai dengan makna namanya iaitu Faqiha yang bermaksud pakar atau bijak dalam sesuatu perkara... Jadi, orang bijak memang tak banyak cakap kan... Dia banyak memerhati dan berfikir... Bahkan Albert Einstein sendiri, tokoh sains tu mula dan boleh bercakap masa usia dia empat tahun... Jadi, buat pe nak risau sangat kan..

Setiap perkembangan anak itu istimewa... Cuma, MF dan suami tetap ajar... Dia boleh sebut cuma berat mulut nak cakap...

Rata-rata bila MF kongsi dan tanya anak-anak kawan MF anak kedua mereka punyai sifat dan perangai yang hampir sama... Jadi, tak risau sangat...

Insha Allah... Boleh la bercakap nanti tu kan... Nanti dah boleh bercakap tak terlayan nanti... Macam si kakak... Bercakap je..sampai kita pula tak larat nak jawab... Hehe...

Di atas tu, antara doa dan amalan yang pernah buat untuk si adik... Cuma tak istiqamah buat... Bila teringat tu buat juga la... Tapi, istiqamah doa moga adik sihat membesar dengan normal dan bijak...


Catat Ulasan

7 Ulasan

  1. Albert Einstein bukan austisme ke? So, tak pelik dia lambat bercakap. anak saya pun baru start nak bercakap.. saya rujuk Paed sejak dari umur 2 tahun.. sampai sekarang masih ikut terapi. Orang nak cakap apa.. ignore je sebab setiap kekurangan tu ada kelebihan & setiap apa yang Allah jadikan itu ada keistimewaan... Yang penting kita sebagai mak bapak ni cuba bagi yang terbaik untuk anak anak...

    BalasPadam
  2. macam anak saya..dekat umur 2 tahun baru bercakap..tak de pulak rasa tertekan ke apa..mungkin sebab tak de siapa tanya...heheh..

    BalasPadam
  3. anak sy pon berat mulut gak.yg kerap dia sebut abah...nanak...apai...pastu dok sebut abc smpai z & 123...

    klau pcakapan biasa2 tu susah la nk dgr kcuali p mn2 dia tgk lmpu cntik br sbut ampuuu...

    anak2 kwn sbaya dia smua dh becok bcakap

    BalasPadam
  4. In sya Allah..mungkin lewat sikit..

    BalasPadam
  5. Mybe pndiam kut si adek. Think positive sis.. :)

    BalasPadam
  6. thanks mf berkongsi
    in shaa Allah nti adik akan bckp juga jnuh ibu nk melayan, kan..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^