GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

25 Amalan Mudah Tambah Pahala & Penghapus Dosa


Setiap manusia tidak terlepas daripada melakukan dosa. Namun setiap daripada dosa itu ada cara untuk menghapusnya. Terdapat banyak amalan yang boleh dilakukan untuk meleburkannya. Di samping itu, berdoa dan mohonlah kepada Allah S.W.T yang maha pengasih dan penyayang agar setiap dosa itu diampunkan. Antara amalan yang boleh dilakukan adalah:
  1. Taubat. "Barangsiapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari barat, nescaya Allah akan mengampuninya" HR. Muslim. "Sesungguhnya Allah Azza wa Jalla menerima taubat seorang hamba selama roh belum sampai ketenggorokan."

  2. Keluar untuk menuntut ilmu. "Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah memudahkan baginya dengan (ilmu) itu jalan menuju syurga" HR. Muslim.

  3. Sentiasa mengingati Allah."Inginkah kalian aku tunjukkan kepada amalan-amalan yang terbaik, tersuci di sisi Allah, tertinggi dalam tingkatan derajat, lebih utama daripada mendermakan emas dan perak, dan lebih baik daripada menghadapi musuh lalu kalian tebas batang lehernya, dan merekapun menebas batang leher kalian. Mereka berkata: "Tentu", lalu beliau bersabda: ( Zikir kepada Allah Ta`ala )" HR. At Turmidzi.

  4. Berbuat yang makruf dan menunjukkan jalan kebaikan. "Setiap yang makruf adalah shadaqah, dan orang yang menunjukkan jalan kepada kebaikan (akan mendapat pahala) seperti pelakunya" HR. Bukhari.

  5. Berdakwah kepada Allah. "Barangsiapa yang mengajak (seseorang) kepada petunjuk (kebaikan), maka baginya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun." HR. Muslim

  6. Mengajak yang makruf dan mencegah yang mungkar. "Barangsiapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya, jika ia tidak mampu maka dengan lisannya, jika ia tidak mampu (pula) maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman." HR. Muslim.

  7. Membaca al-Quran. "Bacalah al-Quran, karena sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat untuk memberikan syafaat kepada pembacanya" HR. Muslim.

  8. Mempelajari al-Quran dan mengajarkannya. "Sebaik-baik kalian adalah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya" HR. Bukhari.

  9. Menyebarkan salam. "Kalian tidak akan masuk syurga sehingga beriman, dan tidaklah kalian beriman (sempurna) sehingga berkasih sayang. Maukah aku tunjukkan suatu amalan yang jika kalian lakukan akan menumbuhkan kasih sayang di antara kalian? (iaitu) sebarkanlah salam" HR. Muslim.

  10. Mencintai kerana Allah. "Sesungguhnya Allah berfirman pada hari kiamat: ((Di manakah orang-orang yang mencintai karena keagungan-Ku? Hari ini Aku akan menaunginya dalam naungan-Ku, pada hari yang tiada naungan selain naungan-Ku))" HR. Muslim.

  11. Melawat orang sakit."Tiada seorang Muslim pun menziarahi orang muslim yang sedang sakit pada pagi hari kecuali ada 70.000 malaikat bershalawat kepadanya hingga petang hari, dan apabila ia menjenguk pada petang harinya mereka akan shalawat kepadanya hingga pagi hari, dan akan diberikan kepadanya sebuah taman di surga" HR. Tirmidzi.

  12. Membantu melunaskan hutang."Barangsiapa meringankan beban orang yang dalam kesulitan maka Allah akan meringankan bebannya di dunia dan di akhirat" HR. Muslim.

  13. Menutup aib orang lain."Tidaklah seorang hamba menutup aib hamba yang lain di dunia kecuali Allah akan menutupi aibnya di hari kiamat" HR. Muslim.

  14. Menyambung silaturahim."Silaturahim  itu tergantung di Arasy (Singgasana Allah) seraya berkata: "Barangsiapa yang menyambungku maka Allah akan menyambung hubungan dengannya, dan barangsiapa yang memutuskanku maka Allah akan memutuskan hubungan dengannya"HR. Bukhari dan HR. Muslim.
  15. Berakhlak yang baik."Rasulullah S.A.W ditanya tentang apa yang paling banyak memasukkan manusia ke dalam syurga, maka beliau menjawab: "Bertakwa kepada Allah dan berbudi pekerti yang baik" HR. Tirmidzi.

  16. Jujur."Hendaklah kalian berlaku jujur karena kejujuran itu menunjukkan kepada kebaikan, dan kebaikan menunjukkan jalan menuju syurga" HR. Bukhari.

  17. Menahan marah. "Barangsiapa menahan marah padahal ia mampu menampakkannya maka kelak pada hari kiamat Allah akan memanggilnya di hadapan para makhluk dan menyuruhnya untuk memilih bidadari yang ia sukai" HR. Tirmidzi.

  18. Membaca doa penutup majlis. "Barangsiapa yang duduk dalam suatu majlis dan banyak terjadi di dalamnya kegaduhan lalu sebelum berdiri dari duduknya ia membaca doa:(Maha Suci Engkau Ya Allah dan dengan memuji-Mu aku bersaksi bahwa Tidak ada Ilah (Tuhan) yang berhak disembah kecuali Engkau, aku memohon ampun dan bertobat kepada-Mu) melainkan ia akan diampuni daripada dosa-dosanya selama ia berada di majlis tersebut" HR. Tirmidzi.

  19. Sabar."Tidaklah suatu musibah menimpa seorang Muslim baik berupa malapetaka, kegundahan, rasa letih, kesedihan, rasa sakit, kesusahan sampai-sampai duri yang menusuknya kecuali Allah akan melebur dengannya kesalahan-kesalahannya" HR. Bukhari.

  20. Berbakti kepada orang tua. "Sangat celaka, sangat celaka, sangat celaka...! Kemudian ditanyakan: Siapa ya Rasulullah?, beliau bersabda: (Barangsiapa yang mendapati kedua orang tuanya atau salah satunya di masa lanjut usia kemudian ia tidak bisa masuk syurga)" HR. Muslim.

  21. Berusaha membantu janda dan miskin. "Orang yang berusaha membantu para janda dan fakir miskin sama halnya dengan orang yang berjihad di jalan Allah" dan saya (perawi) mengira beliau berkata: Dan seperti orang melakukan qiamullail yang tidak pernah jenuh, dan seperti orang berpuasa yang tidak pernah berbuka" HR. Bukhari.

  22. Menanggung beban hidup anak yatim. "Saya dan penanggung beban hidup anak yatim itu di syurga seperti begini," seraya beliau menunjukkan kedua jarinya: jari telunjuk dan jari tengah. HR. Bukhari.

  23. Wuduk. "Barangsiapa yang berwuduk, kemudian ia memperbagus wuduknya maka keluarlah dosa-dosanya dari jasadnya, hingga keluar dari ujung kukunya" HR. Muslim.

  24. Bersyahadah setelah berwuduk. Barangsiapa berwuduk lalu memperbagus wuduknya kemudian ia mengucapkan:(Saya bersaksi bahwa tiada Tuhan yang haq selain Allah tiada sekutu bagi-Nya, dan saya bersaksi bahawa Muhammad hamba dan utusan-Nya,Ya Allah jadikanlah aku termasuk orang yang bertobat dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bersuci)," maka dibukakan baginya pintu-pintu surga dan ia dapat memasukinya dari pintu mana saja yang ia kehendaki" HR. Muslim.

  25. Mengucapkan doa setelah azan. "Barangsiapa mengucapkan doa ketika ia mendengar seruan azan:Ya Allah pemilik panggilan yang sempurna dan solat yang ditegakkan, berilah Muhammad wasilah (darjat paling tinggi di syurga) dan kelebihan, dan bangkitkanlah ia dalam kedudukan terpuji yang telah Engkau janjikan kepadanya maka ia berhak mendapatkan syafaat pada hari kiamat"HR. Bukhari.
Sumber: Majalah NUR

Jom amalkan secara istiqamah... tak dapat buat semua, sekurang-kurang kita usaha untuk buat mana yang termampu... 

9Ulasan

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ