News Breaking
Live
wb_sunny

Breaking News

Jeruk Buah Setaq!

Jeruk Buah Setaq!


Tadi dok citer makanan yang boleh elak mengantuk..
Ni ha.. sebalang jeruk buah setar... Aku panggil buah seta (dialek orang Baling), atau bah Setaq (dialeq orang Utara).

Ni hasil percutian singkat di kampung hujung minggu baru-baru ni.. 
Percutian ad-hock je... tapi sangat bermakna... 

Ni antara hasilnya.. balik dari kampung, memang tak kan balik dengan tangan kosong, pasti ada je di bawa baliknya... Memang kena musim betui.. Buah setaq ni...
Dok sana menicah petang-petang... pastu bawa balik sikit, terus aku jerukkan.. 

Jeruk Buah Setaq!
Tengok gambaq dah kecuq ayaq liuq... 
Memang hilang la mengantuk kalau dok layan jeruk ni kan... 

Cara buat jeruk buah setar

Ni jeruk ori.. tanpa gula jeruk..hanya buh garam kasar, sedikit gula dan ayaq... 
Selamat dan tak beri kesan sampingan pada tekak.. insha Allah... 

Tags

Newsletter Signup

Signup untuk dapatkan informasi terbaru dari mariafirdz.com.

34 Comments

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Kecur air liur..
    Kat sini panggil buah kundang.

    BalasPadam
  2. huii..lamanya xmakan buah ni..dulu kalau balik kmpung depan umah arwah tok ada pokok ni..tp dah kene tebang..susah nak cari dah buah ni..

    BalasPadam
  3. uiiittthhh kecur tgh puasa ni hahahaha,, ni buah ape ni? tak pnh kenal pun,, heheh

    BalasPadam
  4. tak pernah makan buah setaq ni sis... dengar pun mcm 1st time..hehe

    BalasPadam
  5. terliur pulak rasanya tengok jeruk ni...ermmm

    BalasPadam
  6. Sedapnyerr..lya pon suka ..tp kslau buah ni biasa jeruk pedass hehehe

    BalasPadam
  7. pergh pergh pergh n perghhhhh...kecur liur tengok! sekarang susah nak cari poko setar ni.. masa kecik banyak je rasanya kat kampung.. la ni pokok mempelam pon payah..

    BalasPadam
  8. macam mana rupanya buah seta tu . mcm x pernah jumpa atau mungkin kami sebut dgn nama lain ...

    BalasPadam
  9. Buah seta ni? Efa tak tau hihi. Tapi nampak sedap.. yumyum.

    BalasPadam
  10. First time dengar nama buah ni & tengok gambar...

    BalasPadam
  11. buah kundang ye..wah terliur tengok.

    BalasPadam
  12. Pernah makan tp saya mmg tak berapa gemar jeruk.. famili saya sukalah.. :D

    BalasPadam
  13. Akak xmkn jeruk...dr slu lg memg xmkn

    BalasPadam
  14. Tak pernah dengar lah nnama buah ni.
    Ade kat Aloq Setaq je ke? :)

    BalasPadam