Info: Periksa Tarikh Luput Alat Kosmetik Anda!!!

Hari minggu lepas, berkemas-kemas dengan en.somi... Memeriksa segala botol-botol bedak dan alat penjagaan diri yang ada tu...sebab dah nampak semak sangat... Dalam dok periksa tu rupanya banyak produk dah tamat tarikh luput... Memang kalau makanan kita selalu la alert bab tarikh luput ni, tapi bab penjagaan badan dan kosmetik kurang pikir.. Itu aku lah... Kdang-kadang men pakai je... Bila bau dah tak sedap baru buang...  Jom baca sedikit info yang aku dapat bab tarikh luput barang kosmetik dan penjagaan badan... 
Sumber: fb

Apa kesannya menggunakan produk tamat tarikh luput?

- Produk kurang berkesan atau tidak berkesan langsung jika digunakan

- Takut memberi efek pada kulit ( radang dan sebagainya )

Sebenarnya ada barang yang tiada tarikh luput sebab tiada peraturan khusus yang dikenakan. Ada juga produk yang mempamerkan tarikh luput seperti pelindung matahari, ubat jerawat, dan produk yang merawat kelemumur. Akan tetapi jika anda membeli produk dari negara Eropah, anda mungkin bernasib baik kerana Kesatuan Eropah mempunyai arahan supaya tarikh luput ditunjukkan-sekurang-kurangnya untuk produk yang wujud kurang dari 30 bulan.

Bagaimana pula di Malaysia? 

Seperti makanan, produk kosmetik dan pembersihan ada yang meletakkan tarikh tamat tempoh atau tarikh pembuatan contohnya seperti “Exp 12/2015″ dan “MFG 07/13″ tetapi tidak semua. Ada juga yang meletakkan tarikh Tempoh Selepas Pembukaan (PAO) seperti produk ini meletakkan logo seperti ini contohnya “12M” atau “24M”. Itu bermakna, produk itu boleh digunakan 12bulan ataupun 24bulan selepas dibuka. Selain itu juga, ada (undecipherable) kod kumpulan khas dicetak pada bekas produk dan anda boleh memeriksa sama mereka meletakkan tarikh luput produk di CheckCosmetic.net.

Produk penjagaan kulit dan rambut 

Pelembap, Krim Wajah dan Krim mata: 6 bulan hingga 1 tahun. Bahaya jika menggunakan krim tamat tempoh bukan sahaja terletak pada keberkesanan produk, tetapi juga kemungkinan anda mengalami kerengsaan dan jangkitan bakteria. Krim yang diletakkan di dalam bekas boleh disimpan sehingga 9 bulan manakal produk yang menggunakan pam boleh digunakan sehingga setahun.

Pelindung matahari : 1 tahun . Ini adalah dikawal selia oleh FDA , jadi ia datang dengan tarikh luput biasanya boleh digunakan dalam masa satu tahun. Simpan di tempat yang jauh daripada cahaya matahari dari matahari untuk menghalang formula daripada menjadi tidak stabil.

Krim anti- penuaan atau anti -jerawat : sehingga 1 tahun , bergantung kepada bahan-bahan. Produk anti -jerawat yang mengandungi Benzoyl peroksida mempunyai jangka hayat tiga bulan selepas dibuka. Produk dengan antioksidan seperti retinol, Glycolic asid dan vitamin C juga akan menjadi tidak berkesan dalam masa yang cepat lepas dibuka.

Syampu, perapi rambut, dan produk rambut : 1-2 tahun dibuka, 3 tahun jika belum dibuka. Air dan udara yang masuk ke dalam botol boleh memecahkan formula produk.

Loofas dan span mandi: 3 minggu untuk loofas , 7 minggu untuk span. Ini kerana bakteria mudah berkumpul di dalam span lembap.

Pembersihan badan
  • Deodoran / Anti -perspirant :3 tahun atau semak tarikh tamat tempoh, jika ada.
  • Krim pencukur : 2 tahun atau mungkin lebih lama jika disimpan dengan baik.
  • Ubat gigi : Semak tarikh tamat tempoh, dicetak pada ubat gigi yang mengandungi fluorida. Ia biasanya 2 tahun selepas tarikh pembuatan.
  • Pencuci mulut / Listerin : 3 tahun dari tarikh pembuatan, juga biasanya dicetak pada botol.
  • Sabun : 3 tahun bagi kedua-dua sabun buku dan sabun cecair. Malah sabun boleh tamat tempoh dengan cepat jika ia mengandungi minyak pati.

Alat solek dan haruman
  • Perfume / Cologne : 2 tahun. Botol mungkin kelihatan cantik di kaunter , tetapi anda harus menyimpan ia dari cahaya matahari dan kelembapan.
  • Maskara dan pelapik mata cecair : 3 bulan. Dapatkan yang baru setiap  3 bulan dan jangan gunakan terus jika ia kering atau jika anda mempunyai jangkitan mata.
  • Bedak asas cecair : 6 bulan hingga 1 tahun.
  • Kosmetik berasaskan serbuk (contohnya, eyeshadows dan bedak asas serbuk) : 2-3 tahun.
  • Gincu dan lipgloss : 2 hingga 3 tahun.
  • Mata dan pensel bibir : 3 hingga 5 tahun. Tajamkan sebelum digunakan untuk memelihara produk ini.
  • Pengilat kuku : 1-2 tahun


Tips: Untuk membantu anda supaya ingat bila tarikh tamat tempoh produk, selepas membeli produk anda, tulis tarikh pembelian atau tarikh anda membuka produk.

Entry ni sebagai reminder kat aku juga... Sebab aku pernah baca kat akhbar... Pastu bila search jumpa artikel ni... Jadi molek kiranya aku kongsikan dan catatkan di sini...supaya kita sama-sama beroleh manfaat... Insha Allah... 

Catat Ulasan

14 Ulasan

  1. adeh leceh gak nak periksa bagai makeup set ni ye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang leceh kenit.. Tpi kna.periksab utk kesihatan dan keselamatan..

      Padam
  2. wah good info nie...lipstik kalau dah exp pernah juga terpakai,
    akhirnya bibir menjadi pecah2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itulah.. Sy pun pnh terpkai.. Mujur xde pape..

      Padam
  3. pernah jugak dulu terguna produk tamat tarikh,tak perasan la pulak dah expired. nasib baik takde kesan,hehe. lepas tu dah beringat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. Kna beringagt lpas ni kn..

      Padam
  4. asslmkm.. maaflah lama dah kita x singgah sini.. mekasih sebab bg info ni.. kita pun kadang tak alert.. ehh, bukan x alert.. cuma jnis klau pakai 1 barang tu lama nak hbis.. pastu syng nak buat. tapi yng tahu orang kata paling lama boleh simpan pun 3thun.

    *kita tinggal kat kem gemas.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe.. Xpe.. Pngtin baru.. Mood honeymoon gtu... Owh.. Gemas... Ada TF gak eh.. S

      Padam
  5. Yup memang kenat check expired date kan Maria..bahaya sebab ada chemical..

    BalasPadam
  6. memang kena periksa.. bahaya nanti.. lelaki punya produk pekara yang sama perlu di lakukan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu..semua alat penjgaan diri kna semak..

      Padam
  7. set makeup ni agak susah nk check sbb tarikh tu pada kotak, bila dh bukak kotak, confirm dibuang ! CN akan buang kalau lebih 2 tahun ;)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^