Ticker

6/recent/ticker-posts

Doa dan amalan untuk elak fitnah Dajjal

Aku dah share tentang Dajal di entri sebelum ni... Ini Pula amalan dan doa untuk elak fitnah Dajjal. Dajjal ialah satu makhluk yg dasyat Allah jadikan untuk menguji manusia dan tiada fitnah yang lebih dasyat melainkan fitnah dajjal.

Ini antara doa dan amalan yang boleh diamalkan.. Memang ada dalam Buku juga, tetapi aku terjumpa penulisan ini... Jadi aku kongsikan untuk amalan kita bersama... 

Nabi saw bersabda :”Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dari surah Al-Kahfi di pelihara dan di selamatkannya dari Fitnah Dajjal”. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie)

Disunnahkan membaca surah Al-Kahfi pada siang hari atau malam hari Jumaat sebagaimana pendapat Imam Syafi’i (Lihat Al-Adzkar oleh Imam Nawawi).

Seorang muslim yang menghafal sepuluh atau tiga ayat pertama dari surah Al-Kahfi akan terlindung dari fitnah Dajjal, atau siapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dan sepuluh ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.

Dalilnya adalah hadits dari Abu Darda R.A dari Nabi berkata: “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal.” (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)  

10 AYAT PERTMA SURAH AL-KAHFI

Pada lafaz Tirmidzi: “Barangsiapa menghafal tiga ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.” Dia berkata: “Hadis hasan.”

Pada hadis yang diriwayatkan dari Imam Ahmad dari Abu Darda R.A bahwa Nabi SAW berkata : “Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.”
 10 AYAT TERAKHIR SURAH AL-KAHFI

Hadits tersebut juga diriwayatkan oleh Muslim dan Nasai dari Qatadah R.A Dan pada lafaz Nasai menyatakan : “Barangsiapa membaca sepuluh ayat (mana-mana saja) dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.”

Rasulullah SAW juga telah mengajar kita supaya berlindung dengan Allah SWT daripada godaan Al Masih Ad-Dajjal ini.  Baginda SAW mengajar satu doa untuk dibaca selepas tahiyyat akhir sebelum salam setiap kali kita sembahyang. Doa itu adalah : 

DOA SELEPAS TAHHIYAT AKHIR SEBELUM SALAM
Maksudnya :  “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada siksa api neraka Jahannam dan dari siksa kubur, dan dari fitnah dalam kehidupan dunia dan fitnah setelah mati, juga aku berlindung dangen Engkau daripada kejahatan fitnah Al Masih Dajjal.”
Sumber: SINI

Semua ini perlu diamalkan bukan bila tiba nya dajjal baru nak baca... Jom amalkan bersama...Jika belum mula, jom kita mulakan sekarang.. semoga kita dapat lakukan dengan istiqamah... ameen.. 

Catat Komen

18 Ulasan

  1. Semoga kita semua dilindungi dari fitnah dajjal... aamiin

    BalasPadam
  2. perkongsian yg bagus ni tq yer

    BalasPadam
  3. terima kasih atas perkongsian dan peringatan

    BalasPadam
  4. terima kasih atas perkongsian yang sangat baik nie kak..insyallah akan saya amalkan...

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  5. Semoga kita terhindar dr fitnah dajjal

    BalasPadam
  6. semoga kita semua akan masuk syurga dengan izin ALLAH........

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^