GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Makanan Untuk Tidur Lena, Ada Ke???

Tahukah anda bahawa pemakanan juga mempengaruhi tidur? Pasti ada di antara anda yang sedang merana mengalami masalah kesukaran untuk tidur di waktu malam atau susah untuk terlena. Bagi anda yang mempunyai masalah ini, jangan risau lagi. Kami ada makanan yang dapat membantu tidur malam anda lebih lena dan berkualiti.

Makanan Untuk Tidur Lena, Ada Ke???

Makanan dan minuman ini akan membantu menenangkan otot yang tegang, menenangkan fikiran dan mengaktifkan hormon serotin dan melatonin untuk membantu anda tidur dengan lebih lena. Namun, harus diingat agar tidak terus tidur selepas makan. Sebaiknya biarkan makanan diproses dan tunggulah sehingga dua jam selepas makan baru anda mulakan tidur lena.

Teh & madu
Minumlah teh sebelum tidur dan elakkan dari mengambil minuman berkafien yang tidak elok untuk kesihatan jika diamalkan selalu. Teh Chamomile dikatakan mempunyai kesan penenang yang dapat menurunkan stress fizikal mahupun mental.  Manakala teh hijau mengandungi Theanine yang juga membantu manusia untuk lena dalam tidurnya.

Campuran sedikit madu ke dalam susu atau teh anda dikatakan berkesan memberikan tidur yang lena. Madu akan memberitahu otak anda untuk mengurangkan kerja orexin seterusnya membantu anda untuk lebih selesa ketika tidur.

Badam
Penting untuk sediakan kacang badam di rumah anda. Hal ini kerana badam mengandungi magnesium yang berupaya membantu manusia untuk mudah tertidur dan merehatkan otot-otot badan. Bukan itu sahaja, badam juga mengandungi protein yang berupaya menstabilkan kadar kandungan gula dalam darah ketika tidur.

Pisang
Kandungan magnesium dan potassium yang baik di dalam pisang mampu membantu anda untuk tidur dengan lebih lena. Jika anda mengambil pisang sebelum tidur, Triptofan yang terkandung di dalam pisang akan ditukarkan oleh sel-sel badan kepada hormon serotin dan melatonin yang berguna sebagai hormon penenang otak.

Flaxseed
Kalau anda nak tahu, flaxseed kaya dengan asid omega-3 yang dapat membantu memperbaiki mood anda. Flaxseed ini sesuai diambil ketika sedang mengalami stres atau tekanan berat. Tidur juga pasti akan lebih nyenyak.

Di samping itu pastikan juga tempat tidur sentiasa kemas dan bersih agar anda juga dapat tidur dengan keadaan yang selesa. Cubalah malam ini dan dapatkan tidur lena yang anda idamkan. 

Sumber: Majalah Rapi

Selamat malam... dan moga tidur lena dan mimpi indah... (^_^)

5Ulasan

  1. makan pisang tu yang dasyat sebab bila makan pisang sebelum tidur, boleh menyebabkan gemok gak ! hehe

    BalasPadam
  2. setakat ni pisg tgh ada ni
    leh la lena malam ni
    hihih

    BalasPadam
  3. salam...
    thanks for the info...slama ni cuma tau susu membantu untuk tidur lena....xsangka ada makanan lain yg juga membantu utk tdr lena..

    BalasPadam
  4. mun xde masalah tidur..letak je kepala terus lena..

    BalasPadam
  5. Oh.. bagus juga makan pisang sblm tidur ye.. T kasih

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ