Recents in Beach

Faktor Kejayaan Penyusuan Susu Ibu

Alhamdulillah... usia Faiqah menjangkau 1 tahun 5 bulan dah tak lama lagi... rasa target semakin hampir, moga Allah terus memberi rezeki untukku menyusukan Faiqah dengan susu badan... Aku selalu membaca, kisah2 kejayaan dan kadang2 de senior2 berkongsi kisah kejayaan mereka menyusu badan dan meneliti pengalaman orang sekeliling... rupanya tak susah nak menyusu badan sehingga 2 tahun... 


Kenangan semasa gigih menyediakan EBM untuk Faiqah... hingga 11 bulan sahaja , kerana Faiqah tak nak lagi EBM dan bermula lah episod BF + FM selepas 11 bulan, namun dia masih menyusu badan hingga kini.. Alhamdulillah... 

Antara faktor2 kejayaan penyusuan susu badan:

1. Niat
Niat penting, jika boleh tanamlah niat utk menyusukan anak hingga dua tahun sedalam-dalamnya di dalam hati... 

2. Semangat
Semangat sangat2 penting dalam penyusuan sebab sepanjang penyusuan susu badan banyak cabaran dan halangan akan ditempuh oleh si ibu... kena kuatkan semangat... 

3. Sokongan
Sokongan sangat diperlukan ketika proses penyusuan, sokongan suami terutamanya.. keluarga terdekat dan faktor sekeliling... tanpa sokongan, ibu yang menyusu boleh mudah patah semangat

4. Ilmu
Cari galilah ilmu tentang penyusuan dan kebaikan susu badan sebanyaknya dan berterusan... Tanpa ilmu, segala faktor diatas boleh tergugat juga... 

5. Tawakal
Seterusnya, tawakallah kerana susu ibu adalah rezeki Yang Maha Esa, tanpa kurniaan dari-Nya, walaupun niat dan usaha dan segala yg kita lakukan, tapi jika Dia tak izinkan, tak de gunanya... Maka berdoalah, mohon padanya... 

Faktor2 nilah, alhamdulillah, aku masih kuat untuk menyusukan Faiqah, kalau tengok badanku yg 'keding' ni, memang mustahil org tengok boleh susukan anak yg dah besar, tapi aku tak kisah, selagi ada susu, aku terus bagi... Faiqah masih kuat menyusu walaupun banyak makan dan minum susu lain juga... 

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. insyallah, niat yg baik selalu akan dimakbulkan... anak kite sebaya rupanyer... aiyan pun setahun 5bln, dia lahir 15 julai 2011

    BalasPadam
    Balasan
    1. in shaa Allah... Faiqah lum lagi... Sebulan lagi 1y5m... Lahir 31 ogos 2011... :-)

      Padam
  2. sy susu bdn smpai 4 tahun.. hahaha tak senonoh sy, mybe anak bongsu kot... pastu kena marah ngn abg, baru berhenti... ngeeeeeeee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la... Sy pun lama gak mnyusu sbb gap dgna dik adik bgsu 6 tahun... Hehe

      Padam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^