Cara Nak Tegur Isteri , patut ke, aibkan isteri di laman sosial?


cara nak tegur isteri


Menegur Isteri Suatu Cabaran


Menegur isteri merupakan suatu perkara yang amat mencabar bagi seorang lelaki. Walaupun ianya nampak mudah, tapi kalau tersalah langkah boleh membawa pecah belah di dalam rumah tangga.

Bukan semua isteri mudah menerima teguran daripada suami, apatah lagi bagi pasangan yang memulakan perkahwinan dengan percintaan.

Apabila si suami memberi teguran, si isteri akan mengungkit kisah-kisah lama semasa bercinta dimana si suami membontoti sahaja kehendaknya pada ketika itu. Sehinggakan bau kentut pun dirasakan wangi seperti deodoren.

Fitrah Wanita Perlu Di Tegur

Sudah menjadi fitrah kejadian, untuk menjadikan seorang wanita itu baik mereka perlulah ditegur dan selalu diingatkan tentang kebaikkan.

Menegur bukan sahaja untuk memperbaiki, tetapi lebih daripada itu adalah sebagai salah satu langkah untuk menjadikan isteri sebagai isteri yang terbaik di dunia dan akhirat.

Oleh sebab itulah Baginda S.A.W telah berpesan kepada golongan suami berkenaan perihal ini:

Sabda Nabi S.A.W:

“Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang di bahagian teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu biarkan sahaja dia akan terus bengkok selama-lamanya. Justeru, berpesan-pesanlah tentang wanita”
(Hadis riwayat Bukhori dan Muslim)

Cara Nak Tegur Isteri

Sebagaimana pesan Nabi S.A.W, untuk meluruskan tulang yang bengkok bukannya mudah. Andai tersilap mungkin boleh patah, seandainya dibiarkan ianya akan terus bengkok selama-lamanya. Di sinilah suami perlu bijak mencari strategi untuk meluruskan tulang yang bengkok ini.

#1 Tegur dengan lisan (bercakap terus terang)

Teguran boleh dilakukan secara lisan ketika pasangan suami isteri berdua-dua dalam keadaan yang tenang.

Jangan sekali-kali menegur ketika sedang makan dan dihadapan khayalak ramai kerana ianya boleh menjatuhkan maruah isteri.

#2 Tegur melalui penulisan

Keduanya boleh dilakukan secara penulisan. Suami boleh menulis surat atau email kepada isteri dengan ayat yang puitis untuk menegur si isteri.

Jangan sekali-kali menegur isteri dengan SMS atau WhatsApp kerana ianya boleh menimbulkan salah faham dan menghancurkan hati isteri. Apatah lagi sekiranya mesej tersebut diterima ketika bekerja atau memandu yang boleh menyebabkan fikiran isteri terganggu.

Kalau nak guna mesej, kena tau ayat yang sesuai supaya takde berlaku salah faham. Sebab wanita ni pelik sikit, lain yang disampaikan lain yang dia faham.

Teguran mestilah berhikmah dan mestilah ikhlas untuk membimbing isteri daripada tidak tahu kepada tahu. Bukan untuk menunjukkan “kekuasaan” sebagai suami semata-mata. 

Bahana Suami Tidak Menegur

Sesetengah golongan lelaki memilih untuk berdiam diri. Tak kisah isteri nak buat apa pun... Nak selfie, buka aurat, beli pakaian, membazir dan sebagainya. Ini berlaku terutama kepada isteri yang segalanya lebih dari suami... sampaikan suami diam takut nak tegur.

Awas, kadang-kadang tindakan berdiam diri ini boleh membawa si suami terjerumus ke dalam golongan yang dayus. Langsung tidak memberi respon walaupun si isteri melakukan kesalahan di depan mata.

Takutlah akan pesan Baginda S.A.W :

Ertinya : Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata : ” Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu si dayus, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak” lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu dayus? , berkata nabi : “ Iiatu orang yang tidak memperdulikan siapa yang masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya) – ( Riwayat At-Tabrani)

Menegur Isteri Tanda Kasih Sayang

Ada yang rasa, menuruti kehendak isteri itu adalah salah satu tanda seorang suami itu menyayangi isterinya.

Tapi kalau tak tegur pun boleh menjerumuskan rumah tangga tersebut kepada kebinasaan. Sebab, bukan kesemua kehendak isteri perlu dituruti oleh suami.

Kalau isteri melakukan kesalahan atau kesilapan, ianya perlulah ditegur seawal membina rumah tangga.

Janganlah ditangguhkan kerana ianya boleh membawa barah di dalam kehidupan rumah tangga tersebut. Akhirnya menjadikan kesalahan sebagai perkara biasa. Akhirnya isteri naik tocang, rumah tangga menjadi pincang. Akhirnya suami mendapat pengiktirafan sebagai suami yang dayus. 

Hidupkanlah budaya tergur menegur , nasihat-menasihati di dalam rumah tangga. Andai isteri tersalah, suami menegurnya. Begitu juga sebaliknya.

Analogi

Isteri ni lembut, kalau berlembut dan hikmah dengannya, dia boleh ikut... Jangan dia buat salah lepas tu aibkan dia, cari perganti lain..

Ibarat kereta, kalau kereta rosak, cuba repair... insha Allah tahan lama lagi... bukan cari baru ganti.. dan kereta kalau dijaga elok, lama lah dia bertahan kan...

Sekian, semoga bermanfaat. 

Catat Ulasan

1 Ulasan

  1. setuju sangat. semoga perkongsian ni dapat memberikan manfaat untuk kita semua. aamiin

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^