Ticker

6/recent/ticker-posts

Jenis-jenis Rezeki

Salam tengah hari.. daku tak memasak minggu ni.. sebabnya dalam misi 'merehatkan perut'.. 
Sumber gambar: google images

Bila sebut rezeki, mesti yang tergambar kat fikiran kita, makanan yg didepan mata, duit yang banyak.. sebenarnya rezeki banyak jenis... setiap apa nikmat dan anugerah kita dapat adalah REZEKI dari Allah.. 

Rezeki paling berharga ialah Nyawa, keduanya Rezeki dalam bentuk nikmat iaitu nikmat Islam dan Iman.. sebab tak semua di dunia di lahirkan Islam kan.. So, bersyukur jika kita dilahirkan sebagai seorang Islam..dan gunakan nikmat tu sebaiknya.. 

Banyak lagi rezeki lain.. 
  • Kesihatan yang baik
  • Suami/isteri yang penyayang, baik, beriman, bertanggungjwab
  • Anak yang sihat, cergas dan cerdas dan bijak
Banyak lagi segala nikmat yang kita nikmati adalah rezeki... Jadi bersyukurlah.. dan yang pasti setiap rezeki yang kita dapat tak sama dengan orang lain. COntohnya, kita dikurniakan anak, tapi tak kaya dan serba serbi kekurangan, berbanding org lain, tak de anak, tapi ada kesenangan.. itulah bezanya.. 

Yang pasti rezeki yg aku dapat ialah, anak yang cerdik, cergas dan cerdas otaknya.. mungkin ni rezeki Allah sebab aku dan suami punyai penyakit tersendiri.. rezeki dapat anak yg sihat dan tak banyak ragam.. 

Lagi satu rezeki, ada org kaya dan banyak harta, tapi tak menutup aurat (tak mampu nak beli pakaian yg menutup aurat) sebab walaupun dia kaya, tapi dia tak mampu nak beli hidayah Allah.. walaupun kaya, kita tetap pengemis dalam mencari hidayah Allah kan.. so, semua tu rezeki juga.. 

Alhamdulillah, jika kita mmpu menutup aurat dan mengikut syariat Allah.. semua tu juga rezeki.. 

Setiap rezeki perlu disyukuri...bukan sekadar dgn lafaz Alhamdulillah.. tetapi bagaimana kita menggunakan rezeki kurniaan-Nya dengan sebaiknya.. :)

Catat Komen

2 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^