div id='header-inner'>

Menu Unik di bulan Ramadhan

Sebelum nak mandikan Faiqah... ku nak update blog dulu.. pastu nak kemas umah bersama faiqah.. (erkk.. blh ke kemas umah dgn si mek ni.. hehee.. tgk ajelah.. )

Bulan Ramadhan, aku teringat menu wajib buat juadah berbuka yg mak aku sediakan... menu ni xde jual kat bazar ok.. namanya tepung torak.. haha.. pelik kn namanya... itulah makanan kesukaan kami adik beradik.. Lau balik kampung mesti suruh mak buat.. tapi lepas kahwin dah 2 kali Ramadhan la aku tak jamah kuih tepung torak ni.. 

Kuih ni tak susah pun nak buat.. bahan2 nye tepung gandum, gula perang, gula putih/gula pasir, garam sikit dan santan.. bancuh macam nak buat kuih lopang tu.. tahu ke korang kuih lopang.. hehe... pastu wajib de daun pisang.. daun tu kita gulung dan ikat di hujungnye.. mcm nak buat kuih lopis.. tapi kuih lopis dari pulut kan.. ni dalamnya adalah bancuhan tepung tadi.. bancuhan tepung tu, isi masuk dalm bekas daun pisang yang kita buat tu tadi dan rebus dalam air yg telah mendidih hingga beku.. 
Ni lah rupa tepung torak tu.. ada plak kt gugel ni.. 

Kuih ni mak aku ckp asal dari Pattani, Thailand.. maklumlah aku mmg keturunan Siam pun.. mmg tak mustahil la jika ada yang tak tahu kan... tapi rasanya mmg sedap.. lemak2 manis gitu.. tapi tahun ni tak dapat juga nak rasa.. sbb dok jauhkan... 
From pakcik gugell .. :p

Menu yang lain yang susah gak nak jmpe kat negeri lain, iaitu air katira.. minuman ni popular kat negeri johor.. tapi lau kat tempat lain susah nak jumpe la.. Air ni sedap sbb ada isi yang mcm dalam air laici kang tapi warna hijau.. Jika aku balik johor mmg cari la air ni kat bazar...

Itulah menu yang lain dari yang lain yang aku penah jumpe di bulan Ramadhan.. Korang ada menu lain??? Boleh tinggalkan komen ok... 

Jom.. nk g mandi Faiqah... dah merengek dah budak ni.. hhu.. 

Catat Komen

0 Ulasan