GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

Mendidik Anak Menurut Cendiakawan Islam

Ibn Sina: ibu bapa hendaklah menumpukan sepenuh perhatian mereka kpd anak2. Jangan sekali-kali menjadikan anak2 mangsa kpd kemarahan dan ibu bapa perlu mengetahui waktu yg disenangi oleh anak2 untuk menerima nasihat serta menjauhkan mereka daripada perkara yg dibencinya.

Ibn Jazzar Al-Qairawi dan Abu Abdullah Al-Khatib melarang menakutkan anak2 dengan gambar2 yang mengerikan. Sebab tu jgn galakkn knk2 tgk citer2 seram yg de kat TV atau wayang atau VCD dll sumber hiburan...

Ibn Khatib: jauhilah daripada menggunakan suara-suara yang menakutkan seperti bunyi petir, pekikan, suara guruh, marah dan sebagainya. Menjerit atau memarahinya dgn suara yg kuat juga memberi kesan negatif apabila dewasa.

‘Arib Bin Said: menguatkan teorinya “Anak2 akan menjadi lemah badannya, mudah layu, penat dan mungkin menjadi “bebal” bila kerap ditakut-takutkan.”

Imam Al-Ghazali: tidak sepatutnya anak2 dihukum atas kesilapannya yg pertama kali dilakukan, sebaliknya ibu bapa perlu berbuat tidak tahu lebih2 lagi apabila si anak berusaha menyembunyikannya.
Jika anak2 terus melakukannya boleh lah menghukumnya secara sembunyi dan elakkan dari diketahui oleh org lain. Jangan sekali-kali mengeluarkan kata2 pencelaan supaya tidak membiasakan anak mendengar perkataan itu dan mengikutinya.

Imam Al-Qobisi: Kemaafan lebih baik dari daripada hukuman. Beliau berkata: “Para pendidik juga dinasihatkan tidak menghukum anak2 dgn cara melarang mereka daripada makan dan minum atau drpd bermain kerana ia adalah satu hukuman yg keras.”

Anak2 tidak mampu mengahdapi hukuman itu kerana makanan adalah keperluan utamanya dan larangan sedemikian akan menjadikannya gelojoh dan mencuri bagi memenuhi hajatnya apabila dewasa. Menghalang anak daripada bermain walaupun sebentar pula akan mengakibatkan kelambatan tumbesarannya.
*********************************************************************************
Hasil pembacaan saya dari buku karangan Ustaz Zahzan Mohamed yang bertajuk “Anakku Hebat, Anakku Soleh”, terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. Buku ni memang bagus utk panduan ibu bapa dan bakal bergelar ibu dan bapa serta para pendidik.. Sya suka buku ni sbb saya ada anak dan mendidik anak org lain juga... Semoga perkongsian ni bermanfaat utk semua..:) 

0Ulasan