div id='header-inner'>

[Gambar] Kronologi 12 Remaja Thai Terperangkap Dalam Gua di Chiang Rai, Thailand

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Kronologi 12 Remaja Thai Terperangkap Dalam Gua di Chiang Rai, Thailand | Siapa yang suka tengok movie pasal bencana alam atau tragedi memang akan ikuti perkembangan apa yang berlaku di Thailand sekarang.

Bukan cerita karut atau lakonan tapi memang the real tragedy berlaku di Thailand.

Bila tengok berita memang rasa macam tonton filem... Usaha menyelamatkan mangsa yang terperangkap dalam gua di Chiang Rai masih dijalankan... Dan usaha sulit tu memang dapat liputan media seluruh dunia.

Sumber: Infografik Berita Harian Online

Kronologi 12 Remaja Thai Terperangkap Dalam Gua di Chiang Rai, Thailand

Seperti yang kita ketahui, kesemua 12 remaja Thai bersama seorang jurulatih yang telah terperangkap di dalam sebuah gua di Chiang Rai, Siam telah ditemui berada di dalam keadaan selamat. Mereka telah ditemui oleh penyelam-penyelam skuba dari England. Ditemui pada hari yang ke 10 setelah kehilangan mereka diketahui. Tetapi masih terdapat masalah besar bagi kesemua mangsa untuk keluar dengan selamat dari gua tersebut. Jarak antara pintu gua dengan tempat mereka sekarang adalah begitu jauh, sekitar 10km. Kalau berjalan keluar macam tu sahaja takdalah susah sangat, cuma penat sahaja kan?

Masalah terbesar bagi para penyelamat sekarang ialah kebanyakan laluan keluar dari tempat mereka berteduh sekarang di penuhi dengan air. Ada yang dengan kedalaman sehingga berpuluh meter. Musim hujan monsun yang melanda Thailand sekarang mengakibatkan kebanyakkan ruangan gua ditemggelami air. Monsun Thai ini baru sahaja bermula dan akan berakhir dalam masa 4 bulan lagi. Setakat ini (kalau baca2lah dan input kawan di sana) cuma ada 2 cadangan bagaimana untuk mengeluarkan mereka semua. Yang pertama dengan membawa mereka seorang demi seorang dengan menggunakan alat2 menyelam skuba dengan tangki oksigen dan satu lagu menunggu air surut dalam masa 4 bulan lagi. Bagi para penyelamat, kedua2nya adalah berisiko besar.



Jarak yang jauh sehingga 10km, laluan2 sempit yang terpaksa diharungi ketika menyelam dan adakalanya tangki oksigen terpaksa dibuka dari badan bagi membolehkan badan dan tangki lepas dari laluan sempit tersebut. Bagi profesional tidak ada masalah tetapi bagi remaja2 tersebut ianya adalah masalah besar. Tentu mereka panik, bila panik macam2 boleh terjadi dan boleh membahayakan mereka dan juga para penyelamat. Kebanyakkan mereka tidak tahu berenang dan ini lebih menyukarkan para penyelamat. Ada juga gambar2 laluan2 sempit yang telah dilalui oleh penyelamat skuba ini dan ianya amat mengerikan, kadang2 muat2 badan aje. Option satu lagu nak tunggu sehingga 4 bulan, apa akan terjadi dengan remaja2 tersebut dalam masa 4 bulan tu? Inilah masalah2 yang sentiasa bermain2 difikiran para penyelamat ini. Mereka juga telah mengusahakan penghantaran pam2 air gergasi di lokasi.

Tetapi menurut para petugas di situ, pam2 air ini tidak begitu bekesan, jumlah isipadu air di dalam gua terlalu tinggi. Kita juga boleh melihat para remaja yang gambar mereka telah tersebar luas, nampak betul kurus, muka masing2 agak cengkung tetapi nampak masih bersemangat. Doktor2 tentera yang berpengalaman dalam hal2 menyelam ini telah pun sampai di kawasan remaja ini berkumpul dan makanan serta lampu2 telah dipasang di kawasan itu. Harap2 mereka semua akan dapat dikeluarkan secepat mungkin. Melihat mereka macam melihat anak remaja kita juga. Kita faham apabila ada para penyelamat Thai ini yang menangis bila kesemuanya dapat ditemui. Tidak dapat dibayangkan bagaimana mereka boleh bertahan selama 10 hari dalam keadaan gelap gelita, tanpa makanan, kesejukan dan yang paling tragik, ketakutan bila air semakin menaik, menaik dan menaik sehingga hanya berbaki kawasan sempit untuk mereka semua bernafas....

Kredit: Facebook Mohd Aznam Abdul Rahman

Memang mencabar betul misi ni...

Memula MF baca nak ajar budak-budak ni menyelam dan berenang, tapi disebabkan remaja masih muda dan dah lama terperangkap, tenaga pun kurang... Jadi, tak boleh guna cara ni...

Usaha lain pula...

Dan semalam, diorang guna cara naikkan seorang demi seorang guna tong oksigen yang dibekalkan dan dengan sokongan tali penyelamat yang dipasang pada laluan lorong gua tersebut...


Alhamdulillah, setakat berita diterima 6 orang dah berjaya dikeluarkan...

Kita doakan mereka semua selamat... 

Catat Komen

3 Ulasan

  1. betul..kat sini liputan meluaskan pasal kes ni.. sian budak2 tu. ada sorang penyelamat mati lemas .masa usaha menyelamatkan tu. sian sangat

    BalasPadam
  2. memang kagum dengan budak2 tu...10 hari survive terkurung dalam gua

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)