Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu | Minggu depan dah nak puasa.

Insha Allah, ikutkan kali ni, kali keempat lah MF berpuasa sebagai status ibu menyusu. Ibu menyusu yang berpuasa ni termasuk dalam golongan yang harus berbuka puasa. Tapi ada syaratnya, wajib puasa ya.. cuma jika tak larat, harus berbuka.

Sebagai ibu menyusu, memang kerap lapar. Bila bulan puasa memang risau kan.. larat ke tak nak menyusu anak nanti.. cukup ke susu untuk anak... Ini sentiasa jadi kerisauan mak yang menyusukan anak.

Tapi, ikut pengalaman MF, bulan Ramadhan bulan rahmat. Makan sikit tapi boleh kenyang... minum tak banyak, tapi insha Allah susu tak kering selagi kita berfikiran positif dan asalkan amalkan pemakanan yang betul dan seimbang. Paling penting jangan skip sahur.


Tapi ada satu resepi mudah untuk beri tenaga khususnya kepada ibu menyusu dan ibu mengandung ketika berpuasa.

Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu
sumber: google images

Resepi Jus Sedap Lazat Untuk Kekal Bertenaga Sepanjang Puasa Bagi Ibu Menyusu

Antara bahan-bahannya ialah kurma dan susu. Seperti yang semua tahu kurma mengandungi banyak khasiat. Susu pula mengandungi kalsium untuk menguatkan badan. Bila bergabung bertambah la tenaga.

Bahan² jus kurma susu :
- kurma
- air kosong
- susu kambing / susu segar / susu UHT (elakkan susu tepung atau susu pekat)

Cara² buat jus kurma susu
1. Buang biji kurma
2. Rendam kurma dengan air kosong sehingga menutupi bahagian paling atas kurma (rendam selepas berbuka hingga ke sahur)
3. Ketika sahur, campurkan kurma dan air tadi bersama susu.
4. Blend ke semua bahan sehingga halus
5. Siap! Sedia untuk diminum.

Boleh juga campurkan buah-buahan lain yang berkhasiat. Boleh juga campurkan halia atau halba. Halba salah 1 milkbooster terbaik. Nak campur badam pun boleh.. menjadikan jus susu kurma lebih rasa lemak dan manis.



Walaupun ada jual susu kurma ni kat pasaraya, tapi MF tak lalu nak telan.. Lebih baik buat sendiri... Lagipun tak susah mana.. semudah ABC...

Jus ni bukan untuk kaum ibu je.. untuk semua golongan dan peringkat usia...

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Catat Ulasan

0 Ulasan