Mac 04, 2018

Homemade Serbuk Ikan Bilis

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Homemade Serbuk Ikan Bilis | Rencah yang biasa digunakan untuk sedapkan masakan ialah gula dan garam. Tapi ada juga yang suka guna perisa tertentu seperti serbuk perasa dan perencah ikan bilis.

Bagi MF, MF tak suka guna serbuk perasa dalam masakan... Sangat jarang guna... MF hanya guna gula dan garam sebagai penambah rasa. Tapi kalau dalam nasi goreng, atau sayur goreng MF biasa letak ikan bilis.

Ikan bilis kalau nak bagi rasa betul rencahnya dalam masakan kena tumbuk... Semalam ni, tercetus idea nak buat Serbuk ikan bilis sebab rasa leceh nak tumbuk ikan bilis setiap kali memasak.

Tak susah mana buat serbuk ikan bilis ni.. Asalkan rajin je.

Homemade Serbuk Ikan Bilis

Homemade Serbuk Ikan Bilis


Cara Membuat Serbuk Ikan Bilis

1. Basuh dan bilas ikan bilis hingga bersih... Jika nak buat untuk makanan bayi, sebaiknya rendam sekejap hingga agak hilang rasa masin ikan bilis tu.


Homemade Serbuk Ikan Bilis

2. Goreng dalam kuali tanpa minyak... Tapi MF nak bagi rasa lemak, MF masukkan 1 sudu butter atau marjerin.

3. Goreng hingga kering dan garing. Dah garing, angkat dan sejukkan.

Homemade Serbuk Ikan Bilis

4. Kisarkan dalam pengisar kering hingga halus.

5. Simpan dalam bekas kedap udara. Nak tahan lebih lama, masukkan dalam peti sejuk.

Homemade Serbuk Ikan Bilis


Senang dah ada serbuk ni... Nak buat cekodok ikan bilis pun senang... Buat bubur bayi atau sebagai perasa dalam sayuran hijau.

Kalau beli kat kedai ada perasa dan MSG yang tak baik untuk kesihatan jika diamalkan selalu kan... Jadi, buat sendiri... lebih sihat dan selamat.. Insha Allah. 

1 ulasan:

  1. Suka guna ikan bilis ni kalau nak buat sup .. Senang laa dah ada serbuk ikan bilis buatan sendiri, serbaguna.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^