Ticker

6/recent/ticker-posts

24 Jenis Makanan Yang Mampu Membantu Ibu Menyusu Maintain Kurus Walaupun Makan Banyak

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

24 Jenis Makanan Yang Mampu Membantu Ibu Menyusu Maintain Kurus Walaupun Makan Banyak | Impian semua wanita lepas bersalin ialah nak dapatkan semula bentuk badan yang langsing dengan berat badan yang ideal. Tapi bagi ibu yang menyusu badan, menjadi dilema sebab bila menyusu kerap pula lapar.. Bila asyik makan risau pula berat badan naik.

Tapi jangan risau, ada beberapa jenis makanan yang membantu membakar lemak dengan cepat dan ini membantu ibu menyusu maintain kurus. Jadi tak perlu risau berat naik walaupun makan banyak jika ambil 24 jenis makanan ini.


Lemak dibutuhkan tubuh untuk mengolah energi agar tubuh selalu dalam keadaan kuat dan tidak mudah lelah, namun jika lemak berada didalam tubuh terlalu banyak (berlebihan) maka akan menyebabkan gangguan kesehatan dan memicu munculnya keluhan kesehatan seperti penimbunan lemak pada bagian tubuh tertentu atau bahkan hampir pada semua bagian tubuh.

cara turunkan berat ketika menyusu badan

24 Jenis Makanan Yang Mampu Membantu Ibu Menyusu Maintain Kurus Walaupun Makan Banyak 

Inilah makanan yang cepat membakar lemak, namun bernutrisi tinggi tetapi rendah kalori yang sesuai untuk program penurunan berat badan atau untuk mempercepat proses pembakaran lemak secara semulajadi :

Jenis Sayur

1. Brokoli


Brokoli salah satu sayuran yang rendah kalori tetapi kaya serat yang mampu mengeluarkan asam empedu dalam tubuh dan menurunkan kadar kolesterol dengan cepat. brokoli juga mengandung Indole-3-carbinol yang tinggi yang memiliki kemampuan membakar lemak lebih cepat.


2. Bayam

Bayam memiliki kandungan zat besi, zink dan magnesium , vitamin A dan K yang mampu memperlancar peredaran daarh dan meningkatkan kualiti metabolisme tubuh sehingga memudahkan tubuh mempercepat proses penghancuran lemak trans.

3. Lobak merah

Lobak merah selain mengandung vitamin A yang baik bagi kesihatan mata, Lobak merah mengandung betakaroten yang mampu melancarkan metabolisme tubuh dan dan boleh membakar lemak lebih cepat.

4. Kacang buncis

Buncis memiliki zat fitonutrien , magnesium dan potassium yang sangat banyak sehingga mampu meningkatkan kualiti metabolisme sehingga membantu proses pembakaran lemak.

Jenis Buah

1. Aprikot

Aprikot mengandungi vitamin E, omega 3, asam lemak dan serat tinggi yang mampu memperbaiki sistem metabolisme tubuh sehingga penghancuran lemak mudah terjadi.

2. Kelapa

Kelapa mengandung trigliserida yang dapat menyihatkan jaringan tubiuh dan meningkatkan metabolisme tubuh dan mampu menahan lapar lebih lama sehingga dapat mengurangkan penimbunan lemak pada bahagian perut dan pinggang.

3. Buah Bit

Buah bit kaya dengan zat nitart yang bermanfaat bagi kelancaran peredaran darah dan memperbaiki pencernaan , meningkatkan kualiti metabolisme tubuh dan mencegah pemendapan lemak pada kawasan tertentu misalnya paha, perut, pinggang atau lengan.


4. Nenas

Nenas memiliki kandungan enzim bromelain yang tinggi yang mampu bertindak sebagai anti peradangan dan mampu meningkatkan kualiti metabolisme protein sehingga mempercepat penghancuran lemak.

5. Buah Cerri

Buah cerri mengandung vitamin A dan C yang mempunyai senyawa khusus yang dapat mencegah munculnya sindrom metabolik yang menyebabkan risiko penimbunan pada perut.

6. Timun

Timun memiliki kadar air yang tinggi, serat yang kuat dan mineral serta vitamin yang mampu membersihkan jaringan organ tubuh dari pertumbuhan bakteria dan penyebaraan racun yang disebabkan oleh makanan. Timun mampu memperkuatkan pencernaan sehingga mampu membuat penumpukan lemak tidak pernah terjadi.

7. Anggur

Apapun warna anggur memiliki kandungan vitamin , mineral, dan sedikit alkohol yang sebenarnya dapat membantu mempercepat proses pembakaran lemak dengan cepat jika di imbangi olahraga dengan teratur.

8. Epal

Epal mempunyai kandungan serat dan vitamin serta kadar air yang tinggi sehingga dapat meningkatkan kesihatan dan melancarkan metabolisme tubuh, seratnya yang tinggi diperlukan oleh tubuh badan untuk membantu mempercepat proses penghancuran lemak pada daerah tubuh tertentu misalnya perut, paha dan lengan.

9. Betik

Betik rendah lemak , mengandung banyak air, vitamin A dan C serta serat yang tinggi sehingga mampu menyihatkan sistem pencernaan dan membersihkan perut dari serangan bakteria. Serat pada betik dapat meningkatkan metabolisme yang membantu mempercepat pembakaran lemak.

10 Limau dan limau

Limau, lemon atau oren serta buah yang masam mengandungi vitamin C yang kuat, bertindak sebagai antioksidan yang tinggi untuk meningkatkan daya tahan tubuh dan memperbaiki keadaan metabolisme tubuh. Buah-buah ini juga amat digalakkan untuk buat detox bagi proses nyah toksik dalam badan secara semulajadi.

11. Pisang

Apapun jenis pisang, semuanya mengadungi kalium dan enzim khusus yang menyihatkan sistem pencernaan dan mempercepatkan penurunan berat badan dan mempercepatkan proses pembakaran lemak.

12. Tomato

Tomato memiliki vitamin A yang tinggi dan serat yang membantu mempercepat proses pembakaran daan penghancuran lemak berlebih secara bertahap dan mampu mempertahankan bentuk tubuh dalam keadaan ideal.

13. Tembikai

Tembikai matang memiliki kandungan air, vitamin A, C dan asam amino yang dapat mengurangkan penumpukan lemak diperut dan sekitar pinggang.

Jenis Makanan dan Minuman Lain

1 .Yogurt

Yogurt mengandungi kalsium dan protein yang banyak dan mampu mempercepat penghancuran lemak dan sekaligus menekan aktiviti bakteria di dalam sistem pencernaan.

2. Teh hijau

Teh hijau memiliki kandungan catehin , asama amino thenine,  anti inflamasi yang kuat dan senyawa yang mampu membakar lemak berlebih pada bahagian tubuh tertentu, sekaligus dapat mempercepatkan tubuh dalam proses pembakaran lemak yang cepat dan alami.

3. Kacang soya

Kacang soya rendah kalori tetapi tinggi protein dan serat yang dapaat meningkatkan kualiti kesihatan metabolisme sehingga dapat menggagalkan proses penumpukan lemak pada tubuh.

4. Asparagus

Asparagus mempunyai  folat yang dapat mengubah gula darah menjadi energi yang diperlukan tubuh sekaligus mampu mempercepat pembakaran lemak visceral dengan cepat.

5. Ubi keledek

Ubi keledek mempunyai zat gula alami yang sihat bagi pesakit diabetes , rendah kalori , memiliki serat  yang tinggi serta kadar air yang cukup tinggi yang mampu meningkatkan metabolisme tubuh sehingga tubuh dapat terhindar dari penumpukan lemak berlebih.

6. Kacang hitam

Kacang hitam memiliki kandungan protein , serat dan kaya zat flavonoid yang dapat mempercepat proses penghancuran lemak.

7. Kentang rebus

Kentang rebus kaya serat yang mampu menekan rasa lapar sehingga sesuai untuk orang orang yang sedang menjalani program penurunan berat badan secara semulajadi. Kentang rebus mampu mengurangkan lemak bahkan ketika seseorang dalam tidur malam.

Seseorang yang ingin mengurangkan berat badan atau mengurangkan lebihan lemak dalam tubuh tidak cukup hanya berhenti pada kedisiplinan seseorang dalam mengambil makanan dan minuman yang sihat saja, melainkan ada faktor lain, diantaranya:

  • Olahraga dengan  teratur
  • Minum air putih sekurangnya 3 liter sehari
  • Hindari makanan berlemak tinggi
  • Tidak makan lebih dari pukul 8 malam.
  • Rehat yang cukup (ibu menyusu dan anak kecil, memang payah nak dapatkan rehat yang cukupkan, sebab tu mencabar betul nak kurus ni)
  • Rajin minum jus buah yang digabungkan dengan sayuran.



Olahan sumber: https://halosehat.com/


Jadi, banyak makanan yang sihat... Tak salah nak makan banyak asalkan dengan kuantiti dan menu yang sihat... Makan banyak tak gemuk.. Tambahan pula 24 jenis makanan ni semua mampu stabilkan metabolisme badan. Bila metabolisme stabil, insha Allah berat susah nak naik walaupun asyik lapar je... Lagipun, menyusu badan salah satu cara kuruskan badan juga.

Catat Komen

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^