div id='header-inner'>

Mee Kuning Homemade Dengan 3 Bahan Mudah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Mee Kuning Homemade Dengan 3 Bahan Mudah! | Hikmah hujan semalam... Tertiba jadi rajin... Bila hujan tekak dan perut minta diisi aje... Bila scroll Facebook jumpa pelbagai resepi berasaskan mee... Mula la teringin tapi takde pula mee kuning..

Teringatkan Chef dalam rancangan 5 Rencah 5 Rasa.. Dan perkongsian demo masakan mee buatan sendiri guna mesin buat mee di Go Shop.. Terus.. Zuppp... Bangun dari pembaringan ke dapur...

Mula menyinsing lengan... Buat mee sendiri.. Tanpa search Google... Buat aje sendiri...

First trial... Buat tak banyak... Takut tak menjadi... Tapi... Alhamdulillah... Menjadi akhirnya...

Mudah sangat buat mee kuning rupanya... 3 bahan aje dah boleh jadi mee atau pasta... Tanpa bahan pengawet..

Ni MF kongsi kan resepi dan cara buat mee kuning sendiri..

Mee Kuning Homemade Dengan 3 Bahan Mudah!

Bahan-bahan:

2 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu garam
1/2 cawan air suam
Sedikit kunyit sebagai pewarna kuning.

Cara membuatnya :

1. Campurkan semua bahan dan gaul hingga menjadi doh...

Pertama kali buat MF tak berapa nak confident nak agak air dan tepung... Jadi MF letak sikit-sikit... Hingga dapat tahap kelembutan doh yang kita nak...

2. Lepas tu, canai kan doh hingga leper dan potong jejari seperti gambar di bawah :

Homemade Mee Kuning Dengan 3 Bahan Mudah!

Opsss.  Lupa... Masa canai tu letak sikit minyak masak untuk elakkan doh lekat dan menjadikan doh sedikit lembut dan kenyal... 

3. Lepas tu, dah siap canai dan potong... Didihkan air... Dan rebus doh yang siap di canai tadi... 

Gambar bawah ni adalah mee yang siap direbus... 

Nak tau masak ke tak.. Mee tu akan timbul ke atas bila dah masak... 

Homemade Mee Kuning Dengan 3 Bahan Mudah!


Gambar bawah ni pula ialah mee buatan sendiri yang siap digoreng dengan bahan-bahan yang mudah... MF cuma letak sosej.. Dan goreng dengan minyak bijan untuk jadikan rasanya seperti masakan Cina...

Homemade Mee Kuning Dengan 3 Bahan Mudah!

Alhamdulillah pertama kali buat.. Puas hati sebab menjadi dan Sedap.. Sukatan di atas boleh dapat sepinggan penuh seperti gambar di atas... Tu pun kenyang sangat... Sebab mee buatan sendiri lebih kenyal dan cepat kenyang... Yang penting tiada bahan pengawet...

Lepas ni.. Tak susah lagi... Rasa Nak makan pasta buat aje sendiri...

Siapa nak cuba, dipersilakan... Jika suka resepi ini.. Jangan lupa kongsi kan kepada rakan.. Selamat mencuba... 

Catat Komen

6 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)