Ticker

6/recent/ticker-posts

Hilang Stress Main Giant Bubble!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hilang Stress Main Giant Bubble!  | Dah lama plan nak main dengan anak-anak.. Alhamdulillah akhirnya tercapai juga...

Hari minggu baru ni dapat juga main... Cuaca petang yang baik dan cerah.. Terus bersiap selepas solat Asar ke tempat lapang tanpa gangguan...

Lepas tengok YouTube cara buatnya... Tapi terus siapkan bahan...

Guna bahan yang mudah dapat aje... 



Cara Mudah Buat Giant Bubble:

Sabun basuh pinggan 
Baking powder 
Tepung ubi
Air
Tali
Kayu

Caranya:
Campurkan sabun, baking powder, tepung ubi dan air... Kacau hingga berbuih... Fungsi tepung tu untuk pekatkan bancuhan dan menjadikan buih tahan lama dan tak mudah pecah. 

Ikat tali, kalau boleh guna tali benang yang besar... Sebab benang serap dan simpan air... Menjadikan buih mudah jadi dan tak mudah pecah.. Ikat tali pada kayu jadi seperti bentuk segi tiga. 

Nak main.. Celup aje tali dan buka perlahan dan hala pada arah angin... Kalau takde angin... Lari la sikit untuk hasilkan buih... 

Ini hasil buih yang kami main... 





Suka betul anak-anak dapat main buih... Kita mak bapak ni pun hilang Stress tau.. Seronok main... Tak rasa penat.  Berhenti main sebab hari dah makin gelap... Elok sampai rumah hujan turun dengan lebatnya... Insha Allah.. Hari cuti sekolah ni nak main lagi... Dah macam ketagih pula... Kali ni nak buat alat untuk hasilkan Giant Bubble tu elok sikit.. Buat sorang satu untuk anak-anak... 


Sesekali raikan anak2... Seronok tengok mereka seronok... 

Catat Komen

3 Ulasan

  1. Wah.. Seronok jugak. Ni kalau anak2 cikla nampak habis lah diaorg ajak main...

    BalasPadam
  2. Seronoknyaaa main.. wawa pun suka main, kalau pergi pantai selalu tengok budak2 main ni. Kita nak beli juga, habibi tak bagi laa plak sebab org tua kan =nak main. haha

    BalasPadam
  3. wah...menjadi la. ida buat aritu tak jadi

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^