div id='header-inner'>

Jom Kitar Semula Handphone Lama

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Jom Kitar Semula Handphone Lama | Setiap orang mesti ada lebih dari satu handphone... sejak zaman kewujudan handphone di Malaysia ni, mesti ada handphone lama yang dah rosak... Sebab perkembangan teknologi sekarang ni, telefon rosak tak berbaloi kalau nak repair kan sebab kos repair tu lebih mahal dari kos beli baru... Jadi, lebih baik beli baru... 

Bila beli baru, handphone lama mesti tersimpan aje... Jadi, apa kata kita kitar semula handphone lama... Jangan dibuang dalam tong sampah... apatah lagi dibakar... 

Mungkin ada yang tak tahu, sebenarnya kerajaan ada melancarkan kempen kitar semula handphone lama...

Handphone yang lama jangan dibuang sesuka hati...sebab ada kesan yang berbahaya kepada alam dan manusia... Kesannya boleh menyebabkan sakit buah pinggang, kerosakan hati dan pelbagai masalah dalaman pada organ dalam jangka masa panjang...


Jadi, handphone lama perlu dilupuskan pada tempat yang betul... Jadi, pihak MCMC sediakan tong khas untuk proses perlupusan ni..

Bagaimana sistem ini berfungsi??? 


Gadjet yang dibuang, dikumpulkan dan dicerai ikut komponen... Kemudian akan dikitar semula...


Kat mana nak cari tong pelupusan handphone lama ni? 




Boleh rujuk laman web ni.. 


Kalau kat Johor ni ada dua tempat aje di Taman Molek, Johor Bahru dan juga di Danga Bay... 

Kat negeri lain boleh rujuk website tu ye... 

Jadi, jom kita kitar semula handphone lama... Kalau simpan pun nak buat apa..kecuali yang ada sentimental value memang sayang la kan nak buang walaupun rosak.. tapi bagi yang memang rosak, lebih baik buang pada tempat yang betul... 

Ohh.. Sebelum terlupa... Bukan handphone je.. komponen ini pun boleh dikitar semula seperti:
  • Peranti telefon mudah alih yang tidak digunakan - Sama ada telefon bimbit, telefon pintar, pemain muzik atau tablet lama.
  • Bateri yang tidak digunakan - Bawa bateri lama atau tambahan yang sudah tidak digunakan lagi. Bateri biasa seperti saiz AA dan AAA tidak diterima.
  • Aksesori yang tidak digunakan - Kami juga menerima pengecas bateri, earbuds, kad memori serta kabel.


Untuk maklumat lanjut boleh rujuk laman web:

Catat Komen

3 Ulasan

  1. yeke...xthu pun...bnyk hp lama kt umah ni..tapi xleh pkai.hahah

    BalasPadam
  2. Bukan handphone je. Bateri2 lama sepatutnya kena buang di tempat sepatutnya.

    BalasPadam
  3. baru tahu pasal nie..tq for the information..

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)