div id='header-inner'>

Resepi Kari Ikan Siakap Tanpa Santan!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Resepi Kari Ikan Siakap Tanpa Santan! | Sebut ikan Siakap resepi apa yang tertangkap kat kepala mestilah siakap stim, siakap tiga rasa ataupun siakap masak masam manis... 

Rasa bosan nak makan resepi yang sama.. jadi, ubah selera... Apa kata buat kari pula.. apa rasanya... 

Bila sebut kari, MF suka kari tanpa santan ... Kalau letak santan rasanya agak muak dan cepat basi... 

Jadi, dengan bahan yang ringkas dan mudah.. 

Kari Ikan Siakap Tanpa Santan adalah menu Ramadhan kami yang ke-14:

Kari ikan siakap

Resepi Kari Ikan Siakap Tanpa Santan:


Bahan-bahannya:

1 ekor ikan siakap sederhana besar
5 ulas bawang putih (potong halus atau tumbuk)
1 biji bawang besar (hiris mayang atau tumbuk)
1 inci halia (hiris nipis)
1 sudu kecil Halba
1 sudu kecil Jintan
75 gram serbuk kari (MF suka guna serbuk kari BABA'S pedas, ni pun tak pedas sangat nak lagi pedas tambah serbuk cili BABA'S)
1 biji tomato
3 sudu besar air asam jawa
Garam dan gula sebagai perasa

Cara memasak:

1. Tumiskan bawang putih, bawang besar, halia, halba dan jintan hingga naik bau.

2. Kemudian, masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan air suam. Kemudian tambahkan air untuk jadikan lebih kuah. 

3. Bila dah mendidih, masukkan ikan siakap dan juga air asam jawa. Biarkan ikan dan semuanya sebati. 

4. Akhir sekali, masukkan tomato, dan perasakan dengan garam dan gula. Biarkan mereneh dalam 5 minit. 

5. Siap untuk dihidang. 

Mudah je kan... Tak sampai 20 minit masak kari ni.. semalam pun MF Masak dah dekat waktu berbuka sebab anak buat perangai ... Jadi terlambat sikit masak... Tapi resepi ni sebab tak guna santan, sekejap aje masaknya. 

Rasanya, boleh tahan sedap.. macam makan kari kepala ikan kat kedai mamak pula... No bad ikan siakap masak kari.. isinya tetap manis dna takde pun bau hanyir... 

Selamat​ mencuba!

Catat Komen

3 Ulasan

  1. Saya mmg masak kari tanpa santan.. hehe rempah banyak... jd kuah pun pekat... mmg menyengat laa... hehe

    BalasPadam
  2. mak aida kalau masak kari tanpa santan ni, dinamakan masak tumis berempah tau.
    masa dulu x tau la. but now after belaja masak dgn mak, baru tau.
    ada santan, mak kata kari.
    tanpa santan, tumis berempah :)
    siakap! dap nyer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Owh.. mungkin lain orang lain istilahnya.. tapi resepinya sama je kengkadang kan...

      Padam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)