div id='header-inner'>

Ramadhan Bulan Untuk Berpesta!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Ramadhan Bulan Untuk Berpesta! | Ramadhan... Antara bulan yang diingati semua dalam kalender Islam... Bulan lain tak ingat. Tapi bulan Ramadhan, Syawal antara dua bulan popular dalam kalender Islam... Bulan ni memang sentiasa diingati orang... 

Pernah ingat Ramadhan sebab dekat nak raya... Pernah ingat Ramadhan sebab banyak jualan di bazar Ramadan... Orang ingat Ramadhan sebab ada tarawih... Orang Ramadhan bila ada iklan kurma Yusof Taiyoob... Macam-macam dengan orang ingat Ramadhan ni.. tahukah kita Ramadhan ni bulan pesta untuk orang Islam... Setahun sekali je datang pesta ni.. bagi orang beriman bulan Ramadhan sangat ditunggu-tunggu bagaikan pesta yang meriah... Kerana Ramadhan ada pesta ibadah bagi orang yang beriman... Bulan untuk lipat gandakan ibadah dan pahala sebanyak mungkin. 



Ramadan Bulan Ibadah

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَصُفِّدَتْ الشَّيَاطِينُ

Dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu, bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Bila bulan Ramadan tiba, maka dibukalah pintu-pintu syurga, pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan pun dibelenggu." (HR Muslim No: 1793) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

Apabila Ramadan menjelang, Rasulullah SAW mengingatkan para sahabat agar bersedia dengan kedatangan bulan Ibadah:

1.  Ramadan adalah bulan yang diwajibkan keatas umat Islam berpuasa.

2.  Ramadan adalah bulan Syiam (berpuasa di siang hari) dan Qiam (menghidupkan malam dengan solat sunat, tilawah al-Quran, zikir, doa). 

3.  Ramadan adalah bulan ibadah dimana dibuka pintu-pintu syurga.  Mereka yang terus melaksanakan belbagai perbuatan yang mengandungi ibadah atau kebaikan akan  menyediakan  dengan rahmah Allah untuknya masuk ke dalam syurga.

4.  Pintu neraka ditutup di bulan Ramadan. Ertinya, dengan kehadiran bulan Ramadan yang, kita dianjurkan  untuk memperbanyak amal kebaikan maka dengan sendirinya perbuatan yang tidak baik (maksiat) dihindarkan. Dengan demikian, maka tidak ada lagi kesempatan untuk bermaksiat, dengan itu tertutuplah pintu-pintu neraka.

5.  Bulan Ramadan dipermudahkan kepada umat Islam melaksanakan ibadah kerana syaitan telah dirantai atau dibatasi pergerakkannya untuk mengganggu.

Ayuh kita menyediakan diri dengan bersungguh-sungguh untuk menemui Ramadan yang dijangka akan bermula pada hari esok. Ahlan Ya Ramadan. 

Jom kita jadikan Ramadhan ini pesta ibadah yang terindah buat kita.. pesta seolah-olah inilah Ramadhan terakhir untuk kita... 

Selamat menyambut Ramadhan buat semua umat Islam di seluruh dunia... 

Catat Komen

0 Ulasan