15 PENGAJARAN PENTING DARI DRAMA 7 HARI MENCINTAIKU

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Semalam berakhir sudah drama yang menjadi trending hebat tahun 2016. MF rasa, drama ini lah satu-satunya drama yang memang hangat diperkatakan orang pada tahun ni... Yang bestnya drama ni juga menjadi perbualan hangat kaum Adam. Orang lelaki ni payah nak layan drama adaptasi novel ni.. Tapi MF tengok ramai lelaki join tengok drama ni... 

Suami MF pun layan drama ni.. memula MF tengok gitu-gitu je... tengok online.. tapi lama-lama seronok dan suami pun terjebak sekali.. jadi setiap hari kami tengok bersama la... 

Drama ni bukan drama cinta biasa, sebab tu kaum Adam ni boleh layan drama ni.. plot ceritanya menarik, lakonan yang mantap dan pembawakan watak tu menjadi... 

Dalam drama ni sangat banyak pengajaran sebab ianya berkisar tentang kisah kekeluargaan. 


Antara pengajaran yang boleh diambil dari drama ni:

#1. Jangan sombong
Itu point utama drama ni... hidup kita jangan sombong... ke mana pun kita pergi, sekaya mana pun kita jangan rasa bangga dan sombong sebab akhir sombong kita tu makan diri sendiri.. Tengoklah Mia Adriana yang sombong sebab dia orang bandar dan kaya... pandang lekeh kepada Khuzairi orang kampung yang nampak selekeh dan miskin.

#2. Jangan benci sangat, sebab lama-lama nanti sayang
Hati kita ni Allah pegang... dalam hati jangan nak benci orang tu sangat-sangat, sebab lama-lama nanti kita akan sayang... sama lah jangan sayang sangat dengan seseorang tu, takut lama-lama jadi benci.. 
Bagaimana dari bencinya Mia Adriana kepada Khuzairi, akhirnya dia betul-betul sayang. Sedangkan hati dia sayang sangat dengan Khalil akhirnya orang tu dia benci. 

#3. Jadilah orang yang amanah
Menunaikan wasiat dan amanah, itu yang utama. Bagaimana kita lihat Khuzairi dan Pak Samad memegang amanah ayah Mia. dan juga lihat bagaimana Pak Cik Rahim pegang amanah ayah Mia untuk bantu keluarga Mia. 

#4. Jadilah ketua keluarga yang tegas
Watak Pak Samad yang menyerlah sebagai ketua keluarga yang tegas. Walaupun Mak Leha begitu lantang berkata-kata, tapi ketegasan Pak Samad sebagai ketua keluarga buatkan Mak Leha tunduk. Sebab itu Mia mampu tinggal di rumah kampung tu 7 hari kerana Pak Samad tegas dengan keputusannya.

#5. Jangan ukur kebaikan seseorang dari pakaiannya
Ini watak Syakila... Walaupun nampak macam perlekehkan orang bertudung. Tapi realitinya ada... sebab tudung tak mencerminkan akhlak yang baik... tapi tudung tu wajib pakai sebagai cara menutup aurat. Tapi itulah nak kata.. dan sebenarnya orang bertudung tapi perangai buruk ni sebenarnya dia mempermainkan agama serta menjatuhkan maruah agama Islam tanpa dia sedar. Jadi, ingat! Tudung di kepala bukan sekadar buat tutup kepala, tapi membawa imej agama. 

#6. Sabar melayan karenah isteri
Bagaimana watak Pak Samad dan Khuzairi yang sabar melayan karenah isteri. Pak Samad memang lelaki penyabar... dia tak pernah naik tangan ke Mak Leha walaupun Mak Leha tu lantang suaranya. Khuzairi pun begitu juga bila dia sabar sungguh bila mana waktu Mia masih tak dapat terima Khuzairi. 

#7. Kasih ibu kepada anak
Naluri ibu kepada anak sampai ke mati... itulah babak yang banyak dimainkan.. iaitu watak Mia dan Alisa... Mak Leha kepada Helmi dan Khuzairi dan juga akhir sekali babak Hayati dan Mia... Kasih ibu dan anak jangan sesekali pisahkan. Anak ni penguat kepada seorang ibu... walau badai melanda, ibu jadi kuat kerana anaknya. 

#8. Berhak dapat peluang kedua
Sedangkan setinggi gunung dan sebanyak buih di lautan dosa kita Allah akan ampunkan... begitulah kita... kenapa perlu nak berdendam kan.. kemaafan itu indah sebenarnya... lihat sahaja ending drama ni... akhirnya semua insaf dan bertaubat...serta mohon maaf. Itulah sebaiknya... bila kita berdosa dengan Allah, bertaubatlah.. tetapi bila berdosa dengan manusia, mohon maaf dan tebus kesilapan yang kita buat. Macam Mia kan.. dia pernah hina orang kampung, pernah bencikan mak tiri dia., pernah benci Buntat tapi akhirnya dia insaf dan tebus silap dia dengan jaga kebajikan mak bapak buntat, tubuh Yayasan Roziah dan ambil mak cik yang pernah dihina kerja dengan dia. 

#9. Berpantang
Ini mesej penting juga.. berpantang itu penting bagi wanita lepas bersalin. Semoden mana pun zaman, berpantang secara betul dan lama itu penting untuk kesihatan diri jangka panjang.. Macam Mak Leha kata... Moden moden juga, tapi pantang tetap kena pantang sebab badan kita nak pakai lama. 

#10. Menantu vs Mentua
Bab ini penting juga ni.. sebab realitinya ada... Khuzairi yang tersepit antara mak dan isteri... memang hebat... dan konflik berlaku bila Khuzairi terlalu dengar cakap mak dia.. sedangkan dia tak melindungi isteri dia. Memang babak tu rasa geram.. memang emosi betul masa babak tu... hehe.. dan sebaiknya sebagai suami... sepatutnya sediakan rumah lain untuk isteri... biarlah dekat pun asalkan tinggal asing... bab menantu dan mentua ni.. bukan mudah menantu dan mentua nak serasi tau.. 

#11. Dendam
Dendam memusnahkan. Dendam juga boleh makan diri sendiri... Begitulah yang terjadi... kerana dendamkan Hayati, rumahtangga anaknya sendiri musnah... dan mujur juga semuanya berakhir dan mak leha insaf dengan perbuatannya. 

#12. Siapa kita nak menidakkan jodoh?
Jodoh itu indah... Kadang dengan orang kita tak suka boleh jadi suka... itulah jodoh.. sejauh mana pun kita lari... tapi jika itu jodoh kita.. akhirnya akan bersama juga... selain itu... sebagai suami jangan mudah lafazkan talak.. kerana takut makan diri... Khuzairi tak pernah ceraikan Mia.. tapi biarkan Mia buat keputusan dan tenangkan diri dia... 

#13. Berdoalah
Doa itu senjata mukmin.. banyak dalam babak ini, sebut pasal doa.. walaupun doa tu macam dimohon waktu diuji je... tapi tak kisahlah.. berdoalah... kerana doa itu senjata paling tajam untuk merubah segala keadaan dengan izin dan kehendak Allah. insha Allah. 

#14. Setiakawan
Bagaimana watak Zaidi dan Sophie adalah dua watak sahabat yang boleh dijadikan contoh... Susah senang bersama... sentiasa tegur jika kawan dia salah dan beri semangat waktu kawan dia jatuh.. Inilah sahabat sejati namanya. 

#15. Duit bukanlah segala-galanya
Kekayaan tak membawa kebahagiaan. Lihat sahaja kerana duit bapa Sophie jadi gila... Khalil mati bunuh diri dan mak Mia di simbah asid... Terlalu kejar kekayaan akan membawa kepada kemusnahan. 

Itulah antara pengajaran penting dalam drama ni... Sebab tu MF kata, drama ni bukan drama cinta biasa... garapan dan plot dari drama ni sangat cantik dan ada terjadi dalam masyarakat kita hari ni... drama ni lebih kepada kisah kekeluargaan...kasih ibu kepada anak, kasih suami kepada isteri dan kisah sahabat sejati... 

Tahniah kepada Penerbit, Pengarah, Pelakon dan yang utama sekali penulis novel 7 Hari Mencintaiku... Satu drama lain dari yang lain dan menjadi bualan dan trending hangat hujung tahun 2016. 

Ada yang tak layan drama begini... mungkin sebab pelakonnya tak best... tapi MF layan drama bukan atas faktor pelakon... tapi pengajaran dan penceritaannya... pelakon tu memainkan watak dan peranan untuk menjayakan jalan cerita tu... Kalau pelakon hensem dan cantik je.. drama kisah cinta manusia semata-mata...memang tak layan... 

Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Betul tu..banyak pengajaran dalam cerita ni... :)

    BalasPadam
  2. Sampai nangis awak menonton film ini gak sanggup aku berkata apa" lagii, sedih kali mintak ampun, pengen kali jumpa sama orang nya. Tapi kayaknya gak mungkinlah, soalnya dia di malaysia
    Pengen kali jumpa sama org tu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^