div id='header-inner'>

INI CARA TIDUR UNTUK DAPAT PAHALA!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Pahala, ada yang tak nak pahala... Ye la .. nampak biasa je sebut pahala... Cuba kalau pahal tu nampak macam duit kan.. berebut-rebut orang nak buat... 

Apa pun dalam kehidupan seharian kita tak lepas dari dosa dan pahala... Tak kan terlepas... Duduk, jalan, berdiri, bercakap, makan, minum, buang air kecil sekali pun ada pahala dosa yang diambil kira... Tak terkecuali... Tidur juga boleh kita raih pahala percuma... Eh ada ke yang kena bayar??? 

Kebanyakan manusia akan tidur. Akan tetapi bagaimanakah kita mahu menjadikan tidur itu sebagai jalan memburu pahala?



Salah satu caranya ialah dengan mengamalkan sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam sebelum tidur.

عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ ، قَالَ : قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ ، ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الْأَيْمَنِ ، ثُمَّ قُلْ :

Al-Bara' bin 'Azib radiallahu 'anhu berkata: Nabi sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Apabila kalian pergi ke tempat tidur kalian, berwudhulah sebagaimana wudhu untuk solat. Kemudian berbaringlah di atas sisi kanan. Kemudian bacalah:

اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ ،

Ya Allah, aku serahkan diri ku kepada Mu.
وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ ،

Aku serahkan urusan ku kepada Mu.

وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ ،
Aku sandarkan diri ku kepada Mu dengan penuh mengharap dan takut kepada Mu.

لَا مَلْجَأَ وَلَا مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ ،

Tiada jalan untuk lari  dan berlindung daripada Mu melainkan kepada Mu.

اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ ،

Ya Allah. Aku beriman dengan kitab Mu yang Engkau turunkan, dan aku beriman dengan Nabi Mu yang Engkau utuskan.

فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ ، وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَكَلَّمُ بِهِ . قَالَ : فَرَدَّدْتُهَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ،  فَلَمَّا بَلَغْتُ اللَّهُمَّ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ. قُلْتُ : وَرَسُولِكَ ، قَالَ : لَا ، وَنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ

Seandainya engkau mati pada waktu malam itu, sesungguhnya engkau mati dalam keadaan fitrah. Jadikanlah doa ini sebagai perkataan terakhir yang engkau sebut. Al-Bara' berkata: Lalu aku mengulangi bacaan doa ini di hadapan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam.  Apabila aku sampai kepada bacaan: Ya Allah. Aku beriman dengan kitab Mu yang Engkau turunkan, Aku menyebut: Dan rasul Mu. Lalu baginda menegur: Tidak. Sebaliknya Nabi Mu yang Engkau utuskan.
[Sahih al-Bukhari, Kitab al-Wudhu, hadis no: 241]

Ringkasan:

1- Berwudhu sebelum tidur.
2- Membaca doa dalam hadis di atas.
3- Menjadikan doa ini perkataan terakhir sebelum kita tidur.

Sumber: Page Ustaz Dr Rozaimi - Hadith

Catat Komen

1 Ulasan

  1. trims banget untuk tipsnya. blog seperti ini yang saya suka..selalu memberikan informasi yang bermanfaat untuk para pembaca..update trus sob by author ide bisnis camilan unik dan murah dari tahu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)