CARA MEREBUS DAGING YANG BETUL

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Bila nak masak daging, ada pelbagai cara.. ada yang rebus dulu tapi ada yang tak... 

Kalau daging batang pinang... ianya lembut jadi kalau tak rebus pun takpe... rasanya lebih sedap.. 

Tapi kalau nak rebus pun boleh cuma airnya tu jangan buang begitu je... ambil buat pes daging... 

Tapi hati-hati... kalau salah rebus daging, kita boleh makan air darah... sebab biasanya bila cuci daging susah nak hilangkan air darah dari daging tu sendiri... 

Jadi, cara rebus yang betul untuk elakkan makan air daging berserta dengan darah ialah... 

Cuci daging sebersihnya...
Toskan daging dan nanti akan nampak air merah dari daging tu masih ada..  

Caranya, masak air dahulu dalam periuk.... sampai mendidih..  Lepas tu baru masukkan daging yang ditos tadi.. 

Itu cara lebih selamat dari kita makan air darah dari daging... 

Kenapa susah nak hilangkan air darah daging tu... sebabnya, dalam daging itu masih ada salur-salur urat darah yang halus sama macam manusia juga...tapi salur urat darah yang besar ada bawah lapisan kulit. 

Cara nak bagi daging rebus cepat empuk... mudah je.. masukkan sudu besi yang bersih semasa merebus... InshaAllah..  kalau urat daging pun boleh lembut dengan cepat... 

/>

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Akak guna cara ni la...daging dan sup dia pun sedap..manis daging tu ada..

    BalasPadam
  2. betul! teknik merebus mmg tunggu air betul2 panas kan? kalau tak jenuh juga nak tgu empuk and segala bendasing plak keluar ..huhu

    BalasPadam
  3. tips yg berguba ni... sy tahu pasal petua masukkan sudu tu, tp bila masak mmg lupa nak cuba... hukhuk.... jd btl ek sis

    BalasPadam
  4. kan..takut gak kalau ada darah lagi..selalu nad memang tunggu air panas mendidih dulu baru masukkan daging

    BalasPadam
  5. nice sharing! kebiasaan org buat sblm air mendidih dah letak daging. phew

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^