div id='header-inner'>

[REVIEW] TAARE ZAMEEN PAR - FILEM WAJIB TONTON IBU BAPA DAN GURU

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Dalam pantang, buat apa lagi kan... sambil layan anak kita layan movie... Ada beberapa movie yang MF simpan untuk dilayan masa dalam pantang. Salah satu movie ni MF dapat masa pergi taklimat guru agama daerah Kota Tinggi... rasa teruja nak tengok sebab filem tu berkisarkan pasal guru dan anak murid yang istimewa. 

Terus MF google kisahnya.. sekali dapat cari dan download filem lakonan Aamir Khan... Amir Khan, memang best kalau dia berlaku dan filem yang dia buat.. bukan kisah cinta biasa... tapi lebih kepada kisah cinta keluarga, persahabatan dan sebagainya. 

Filem yang Mf maksudkan ialah Taare Zameen Par yang bermaksud Seperti Bintang-Bintang di Langit. Filem ni  dikeluarkan pada 21 Disember , 2007 dan DVDnya dikeluarkan pada 25 Julai 2008. Patut la tak pernah tengok.. Tahun ni MF kat universiti... baru tahun 2... jadi tak layan filem hindustan.. terpengaruh dengan game dan filem korea je waktu ni... hehe.. 

Jadi, sebab sekarang dah bergelar guru dan ibu, MF teruja nak tengok.. Semalam berkesempatan layan filem ni... Panjang juga filem ni.. 2 jam lebih.. biasa la kan.. standard filem hindi.. 

[REVIEW] TAARE ZAMEEN PAR
[REVIEW] TAARE ZAMEEN PAR


Sebelum MF nak kisahkan pengajaran dan kenapa MF nak sangat tengok filem ni... jom bscs dulu sinopsis filem Taare Zameen Par:

Ishaan ( Darsheel Safary ) merupakan pelajar kelas 3 yang 'payah' dalam urusan apapun di sekolahnya. Ini kerana dia tidak boleh membaca dan menulis. Dia selalu melihat dunia dengan imaginasi dunianya tersendiri. Setiap pelajaran mendapat markah yang teruk dan gagal dan ini membuatkan guru-gurunya geram.Tambahan pula dia selalu ponteng sekolah. Ishaan dicap sebagai anak pemalas, nakal, dan idiot.

Disebabkan hal itu, ibu bapa Ishaan memindahkannya ke sekolah berasrama. Namun di sekolah yang berdisiplin dan tegas tersebut, dia tetap mendapat markah yang buruk dalam semua mata pelajaran yang membuatnya tertekan dan stress serta memberontak. Dia juga berasa sedih kerana terpaksa tinggal jauh daripada keluarganya. Sampai akhirnya ada seorang guru baru bernama Ram Shankar Nikumbh (Aamir Khan). 

Cikgu Ram ni dapat kesan masalah Ishaan, selepas melihat buku latihan Ishaan... dari situ dia tahu Ishaan ni murid yang istimewa... Cikgu Ram pergi jumpa ibu bapa Ishaan tentang Ishaan.. Mereka macam tak dapat terima pada mulanya, tapi selepas cikgu Ram terangkan.. bahawa Ishaan anak yang istimewa dan ada kelebihan tersendiri.

Guru Ishan yang bernama Ram Shankar Nikumbh melatih Ishan sedikit demi sedikit dengan cara melatih Membaca, Menulis, Melukis dan Belajar mengira dengan cara naik turun tangga. hingga akhirnya Ishan boleh seperti layaknya anak anak lain. Dari sini, ditunjukkan cara ajar anak-anak disleksia belajar membaca, menulis dan melukis... memang menarik.. cara homeschooling yang boleh kita aplikasikan kepada anak-anak kita dirumah. 

Satu hari, Ram Shankar Nikumbh mengadakan pertandingan melukis yang di ikuti oleh semua murid dan guru, tetapi pada waktu itu Ishaan menghilang Ram Shankar Nikumbh mencari Ishan, dan menanyakan kepada sahabat Ishan yang bernama Rajan Damodaran, tetapi dia tidak tahu di mana Ishan berada. dan selepas itu Ishan datang untuk mengikuti pertandingan tersebut. kemudian Ishan melukis dengan imaginasinya yang tinggi. 

Selepas juri menilai, ternyata lukisan Ishan lah yang terbaik dan Ishan lah yang menjadi pemenang, dan akan diberikan piala tersebut kepada Ishan, setelah pertandingan selesai, di adakan pula hari pelaporan akademik, dan keluarganya tidak menyangka Ishan menjadi anak yang bijak dan prestasinya sungguh diluar jangkaan... 

Pengakhiran filem memang menyentuh hati.. 

Memang beri motivasi betul filem ni.. serta pengajaran kepada ibu bapa... Motivasi kepada guru supaya tidak berputus asa mendidik anak murid.. tidak merendah-rendahkan anak murid yang kurang cemerlang akademik ni... 

Ibu bapa pula, perlu belajar potensi setiap anak. Setiap anak ada keistimewaan dan kelebihan masing-masing. Jangan banding-bandingkan setiap anak.. Terimalah jika anak kita anak istimewa...istimewa bukan bermakna ada kekurangan atau cacat, tapi ada kelebihan tersendiri... Tengok sajalah peristiwa sukan paralimpik baru-baru ni... Mereka tak sempurna tapi mereka ada kelebihan yang tersendiri yang takde pada orang sempurna. 

MF memang cadangkan setiap ibu bapa dan guru tonton filem ni.. bagi yang pernah menonton tak pe kalau tonton lagi... dan lagi... 

Catat Komen

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)