div id='header-inner'>

Kenapa Ibu Mengandung Kena Makan Vitamin?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Asal mengandung je nak kena telan pil banyak-banyak... kalau buat check up kat klinik kerajaan atau swasta pasti akan dibekalkan dengan pelbagai vitamin. kalau dulu vitamin yang dibekalkan kepada ibu mengandung ada tiga jenis yang paling utama iaitu Iron Tablet, Acid Folic dan Vitamin B Complex, dan kesemua vitamin ni memang meloyakan ... tapi ada sesetengah klinik kesihatan ibu dan anak (KKIA) bekalkan tablet Obimin yang memang dah lengkap dengan semua vitamin yang diperlukan oleh ibu mengandung. 

Walaupun tak suka, tetap kena telan... Apa akan jadi sekiranya ia tidak dimakan?

Sebenarnya, banyak jenis vitamin masa mengandung... kat KKIA tak berbeza.. tapi kalau buat pemeriksaan kat klinik swasta memang ada yang berbeza... ada yang bagi obimin, ada yang bagi iberet... dan pelbagai jenis dengan jenama yang berlainan... 

Sebenarnya suplemen vitamin untuk ibu hamil yang dipanggil Prenatal Vitamin dalam bahasa perubatan, berbeza dengan suplemen vitamin biasa. Ini kerana dosnya berbeza.


Ada enam sebab utama kenapa ibu mengandung kena makan vitamin.

1. Mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil.

2. Kelahiran bayi pramatang.

3. Kekurangan berat ketika bayi dilahirkan.

4. Beri kekuatan kepada ibu hamil.

5. Membantu ibu hamil mengekalkan kesihatan yang baik sepanjang mengandung.

6. Mengurangkan risiko kekurangan khasiat makanan terutama bagi wanita yang mengalami loya, muntah dan tiada selera makan di awal kehamilan.

Antara suplemen atau vitamin penting yang mesti dimakan oleh ibu mengandung ialah

a. Zat besi (iron)

Penting untuk pembentukan sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh badan. Ia mengurangkan risiko kelahiran bayi pramatang. Dos yang dicadangkan untuk wanita hamil ialah 27 mg. Tapi biasanya dos ni akan ditambah bila Hb dan tekanan darah tak cantik kan.

b. Kalsium

Kalsium penting bagi pembentukan tulang dan gigi. Bekalan kalsium dalam Prenatal Vitamin mempunyai kadar yang lebih tinggi berbanding dengan bekalan kalsium dalam multivitamin yang biasa. Dos yang diperlukan ialah 1,000 miligrams (mg) setiap hari. Biasanya pil ni tak dibekalkan oleh KKIA... jadi kena cari pil kalsium tambahan sendiri... kadang minum susu saja tak memadai bila kandungan dah besar kan... kesan kurang kalsium ni memang parah bagi ibu mengandung... sakit badan dan mudah kekejangan... 

c. Asid folik

Asid folik penting bagi perkembangan fizikal dan saraf bayi dalam rahim di awal kehamilan. Ia mesti diambil sebaik persenyawaan berlaku antara ovum dan sperma untuk menghalang kecacatan neural tube dan membantu pembentukan saraf dan sel-sel lain. Dos yang dicadangkan untuk ibu hamil ialah 1000 micrograms (mcg) sehari. 

d. Omega-3

Diperlukan untuk perkembangan otak, membantuk sistem saraf dan menjamin penglihatan yang baik. Dos yang dicadangkan ialah 200 - 300 mg sehari. Omega ni banyak dalam ikan...

Bagaimanapun pengambilan Prenatal Vitamin bukan bermakna bayi dalam kandungan langsung tidak boleh mengalami sebarang masalah kesihatan atau kecacatan.

Selain daripada itu, ibu hamil juga mesti makan suplemen multivitamin dalam dos yang disarankan sahaja. Jangan memandai-mandai mengambil dos yang berlebihan kerana bimbang ada kesan lain pula.

Semalam terbaca kat rencana berita harian... ibu mengandung tak disarankan ambil supplemen tambahan.. cukup Vitamin yang diperlukan sahaja. Selebihnya amalkan pemakanan sihat dan seimbang... 

MF pun sepanjang pengalaman mengandung memang tak amalkan supplement...cukup je makan vitamin yang dibekalkan klinik dan amalkan pemakanan seimbang dan sihat... 

Sumber rujukan: drzubaidi.com

Catat Komen

1 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)