GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

D.I.Y VCO | Cara Hasilkan Minyak Kelapa Dara Dengan Mudah Di Rumah!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Minyak kelapa dara atau lebih dikenali dengan VCO, satu supplement semulajadi yang popular dan tak asing lagi sekarang ni... Biasa kita nak dapatkan VCO ni, kita beli dan dapatkan difarmasi... kalau jenis softgel memang kena belilah... Macam-macam jenama ada...

Tapi., semalam... Ternampak satu post dan perkongsian menarik di facebook... cara buat VCO semulajadi, tanpa campuran bahan kimia... Menarik dan natural betul untuk hasilkannya...

Bahan-bahan asas yang diperlukan untuk menghasilkan VCO semulajadi ni...

corong, beberapa bola kapas. disusun seperti dalam gambar

kain lembut atau tuala dapur. tisu muka juga boleh digunakan tetapi jangan gunakan tandas tisu


sudu/senduk/sudu

Bahan utama, memerlukan 1.5kg santan kelapa (kelapa tulen). boleh menggunakan lebih santan kelapa jika mahu.


Cara menghasilkan Minyak Kelapa Dara (VCO):

 1. Letakkan santan di dalam bekas

2. Biarkan di dalam bekas untuk sekurang-kurangnya 24 jam, letakkan di tempat yang panas, contohnya berhampiran ketuhar (tidak dalam oven) atau dalam cupboard atau tinggalkan di dalam but kereta semasa cuaca panas.


3. Selepas 24 jam akan kelihatan beberapa buih hasil kesan penapaian.

Jangan panik atau fikir santan tu busuk atau basi, tidak sama sekali! Santan tu masih elok dan kita boleh tengok beberapa aktiviti 'microbing' yang berlaku pada santan tu.


4. Kemudian letakkan santan tadi dalam peti sejuk.. Biarkan selama 3-4 hari (pembekuan pertama).

5. Keluarkan santan tadi dan biarkan ia cair sepenuhnya (mengambil masa beberapa jam). Dan proses ini kita akan melihat pemisahan 3 item, VCO, cecair buangan dan sisa pepejal.

6. Kemudian letakkan santan tadi lagi sekali bahagian peti sejuk selama kira-kira 2 jam (pembekuan kedua). Apakah perbezaan antara pembekuan pertama dan kedua? Pertama adalah 4 hari dan kedua adalah hanya 2 jam. Mengapa? Pembekuan pertama adalah untuk membekukan semua 3 bahagian, pembekuan kedua adalah hanya untuk 'keras' VCO dan sisa pepejal .. kita mahu menghilangkan sisa cecair untuk menghasilkan VCO. Jangan keliru, ini adalah begitu mudah untuk dikendalikan.


7. Keemudian keluarkan santan tadi dan buangkan cecair (sebenarnya sisa cecair adalah produk akhir daripada proses penapaian, oleh itu ia masih memberi manfaat kepada beberapa ciptaan / tumbuh-tumbuhan dan lain-lain, hanya cairkan dengan air paip dan air tanaman dengannya.


8. VCO dah nampak dah. Kemudian letakkan bakinya dalam mangkuk. Biarkan santan tadi cair sepenuhnya. Ia mungkin mengambil lagi beberapa jam.


9. Sudu minyak dan ayak. jadi, apa yang akan dilakukan kepada baki 'hampir pepejal? ia sebenarnya mengandungi sejumlah besar mikrob aktif.

10. Minyak perlahan-lahan akan tegang dan menitis ke dalam balang

VCO menunjukkan hasil yang baik hasil pembuatan VCO.

Jika tidak suka baunya, hanya meletakkan dalam bunga melati kering di dalamnya, atau mana-mana daun tumbuhan semula jadi wangi seperti daun pandan, serai dan lain-lain. Ingat, semua daun mesti berada dalam keadaan kering untuk mengelakkan acuan! Anda boleh menggunakannya untuk goreng, kerana sos salad atau pelembap rambut / kulit!

Sumber dan diterjemah dari: Facebook

Nampak macam leceh juga, tapi bagi orang yang pentingkan kebersihan dan kehalalan memang boleh buat sendiri.... Dulu pernah buat juga Minyak Kelapa ni... tapi guna teknik memasak santan... jadi minyaknya berwarna kuning sikit berbanding teknik penapaian ni... Bagi yang nak cuba, boleh mencuba... Kalau ada santan yang lama, masih beku dalam peti sejuk tu, boleh cuba buat.... Mesti puas hati kan kalau kita buat sendiri.. 

7Ulasan

  1. Nice sharing. Selalu tengok yang dah siap. Tak tahu pulak boleh buat sendiri. Hehe

    BalasPadam
  2. wah...senang la gitu leh buat sndiri.ida mmg pkai mnyk vco nii.

    BalasPadam
  3. oo.. tak terfikir pula nak buat sendiri minyak ni. gud..gud info

    BalasPadam
  4. Terima kasih cikgu MF...bersih...selamat...puas hati..

    BalasPadam
  5. Jazakallahu khairan 😊😊😊
    Esok mahu buat 😁

    BalasPadam
  6. Jernihnya minyak.. rupa dah jadi vco. Tapi saya agak ... hasilnya agak berbau dan tegik.. betul x.
    Saya rajin beli yg diperam ni memang bagus.sedap ja nak telan.jernih.berkhasiat dan x hapak. Jiran saya yg jual.
    kalau berminat nak cuba .wasap ja 019-203 5395

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ