div id='header-inner'>

Batalkah Puasa Jika Buat Bunyi Cium (Muahhh)???

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hari pertama puasa dah dapat persoalan tentang cium mencium. Jika sebelum MF pernah kongsikan entry bab cium ni iaitu Batalkah Puasa Suami Isteri Bercium di Bulan Puasa. Boleh baca entry tu DI SINI.

Dari entry tu juga MF dapat satu persoalan juga bab cium mencium di bulan puasa ni. Dan MF kira yang bertanya soalan ni adalah anak muda yang tengah hangat bercinta.   Senang kata tengah asyik couple la ni.


"Assalamualaikum, saya ingin bertanya jika pasangan lelaki dan perempuan belum nikah atau kata lain "couple", hanya membuat bunyi cium, batalkan puasa mereka?" -Anonymous-

Jika dah kahwin, terjawab dah persoalan kan... Tapi jika belum kahwin, batal ke puasa kalau buat bunyi cium???

Ni mesti kes buat bunyi cium "muaahhh" kat telefon ke kan... Biasalah tengah bercinta... Faham sangat dah..

Jawapannya:
Tak batal puasa, TAPI! Pahala puasa dah kurang la dik... Sebab puasa nak ajar kita mendidik nafsu.. Mengawal nafsu, tapi kalau perkara seumpama itu kita tak dapat nak kawal... Macam sia-sia lah puasa kita...

 Puasa ni bukan sekadar menahan lapar dan dahaga... Tapi menahan nafsu iaitu syahwat atau nafsu cintakan dunia, tahan hati dari mengingati selain Allah, tahan mata dari melihat maksiat atau aurat orang lain, tahan lidah dari berkata yang sia-sia. Maknanya, puasa ni kena tahan seluruh fizikal, mental dan emosi dari ingat dunia je...

Jadi, buat adik anonymous yang bertanya, kawal ye nafsu di bulan puasa ni... Jangan kerap sangat berhubung dengan pasangan yang belum berkahwin. Tumpukan kepada ibadah puasa, agar ibadah puasa kita tidak sia-sia.

Jika suami isteri yang sah pun kena kawal nafsu waktu berpuasa apatah lagi yang belum kahwin. Jadi, kawal dan tahan nafsu. Banyakkan zikir dan buat kerja yang berfaedah.. Baca buku ilmiah, dengar ceramah ke, atau layan hobi, main game ke... Dan banyakkan berzikir...

Walaupun perbuatan tu tak batal puasa tapi tetap berdosa kerana perbuatan seumpama itu adalah tanda menghampiri zina... Sedangkan Allah melarang kita menghampiri zina...

Firman Allah:

ولا تقربواالزناانه كان فاحشة وساء سبيلا
“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah perbuatan keji, dan suatu jalan yang buruk." (Surah Isra' ayat 32)

Semoga terjawab persoalan yang bertanya... 

Catat Komen

2 Ulasan

  1. ilmu :) tq MF.

    tak wish lagi selamat berpuasa kat MF..heee~~~

    BalasPadam
  2. selamat menjalani ibadah puasa kak :)

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)