div id='header-inner'>

Agaknya Inilah Rupanya Bila Kiamat Nanti!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Fenomena awan bergulung macam ombak besar yang berlaku di Sabah baru-baru ini menggemparkan satu Malaysia...




Bagi MF, tiada yang mustahil bagi Allah...
Mungkin juga Allah nak tunjuk inilah rupanya bila terjadinya kiamat..

Terdapat ayat Al-Quran menceritakan tentang awan begini.. iaitu alam surah an-Nur...



Dari dua ayat ni jelas tentang ayat tentang fenomena awan.. jadi bukan satu kepelikan sebenarnya.. tapi sebab kita ni jarang hayati dan kaji Al-Quran .. tu yang kita rasa pelik...

Apa pun.. makin hujung-hujung ni banyak Allah tunjuk kekuasaan dan kebesaran Dia.. untuk kita berfikir.. untuk insaf... untuk ambil pengajaran... bukan untuk masa tengok je.. tapi untuk kita berubah.. meraihkan ampun dan taubat dari Allah...

Ramai sedar yang kiamat dah dekat.. tapi ramai juga yang makin berpecah-belah..hanya sebab isu remeh-temeh...  ini juga menunjukkan kiamat dah hampir sangat...

Paling ketara MF rasa.. masa lah.. jadi cepat sangat.. kalau dulu rasa nak puasa sebulan tu lama.. tapi sekarang tak terasa puasa sebulan.. tup tup orang dah sibuk nak raya... Ramadhan pula makin dilupa...dari masjid orang dah ramai mengunjungi pasaraya-pasaraya...

Hmmm... tak tahu nak kata apa... moga Allah sempat terima taubat kita... dan moga kejadian yang luar biasa begini buatkan kita sedar bahawa kebesaran dan kekuasaan Allah itu dan kata-kata Allah itu akan jadi nyata bila sampai masanya.

Diriwayatkan dari sahabat Sahl ra. Bahwa Nabi Muhammad SAW bersabda:

“Aku diutus (menjadi nabi dan rasul) pada saat menjelang dekatnya hari Kiamat seperti dekatnya kedua jari ini (ketika itu beliau SAW berbicara sambil menunjukkan kedua jarinya).”

Diriwayat dari sahabat Ibnu Umar ra, Rasulullah SAW bersabda:

“Barangsiapa yang ingin melihat fenomena Hari Kiamat (dengan gambaran yang jelas) seakan-akan ia melihatnya di depan mata, maka hendaknya ia membaca (Surah At-Takwiir); Apabila matahari digulung dan apabila bintang-bintang berjatuhan dan apabila unta-unta yang bunting ditinggalkan …”(HR. Imam Ahmad, Tirmidzi, dan Al-Hakim).

Diriwayatkan dari Abu Sa’id al-Khudri ra Nabi Muhammad SAW bersabda:

“Bumi akan dilipat seperti roti pada hari kiamat dan Allah akan menggenggamnya sebagaimana kamu menggenggam rotimu yang kau siapkan untuk bekal dalam perjalanan …” (Riwayat Al-Imam Bukhari)

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW pernah berkata:

“Pada hari kiamat manusia akan tenggelam dalam keringatnya sendiri yang tingginya mencapai mulut dan telinga mereka.” (Riwayat Imam Bukhari dan Ahmad).

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:

“Ketika kiamat terjadi, dua orang yang hendak berjual beli telah menghamparkan kain di hadapan keduanya, tidak sempat lagi meneruskan jual beli dan tidak pula sempat melihat kain. Ketika Kiamat terjadi, seseorang yang baru selesai memerah susu sapinya tidak sempat lagi meminumnya. Ketika kiamat terjadi seseorang yang sedang memperbaiki kolamnya tidak sempat lagi meminum airnya. Ketika Kiamat terjadi seseorang yang mengangkat makanan ke mulutnya, tidak sempat lagi memakannya.” (Riwayat Imam Bukhari).

Catat Komen

4 Ulasan

  1. memang agak menakutkan melihat awan sebegitu rupa.. semoga kita sama2 sempat menambahkan amalan yang baik dalam hidup kita sebelum kiamat tiba..

    BalasPadam
  2. terima kasih mf ats peringatan bersama ini..

    BalasPadam
  3. Bukti kekuasaan Allah disamping untuk mengingatkan kita manusia tiada kuasa yang lebih besar daripada kekuasaann NYA..tiada yang layak untuk kita puji selain daripada NYA :) moga kita ambil ianya sebagai satu peringatan..

    BalasPadam
  4. Dahsyat sungguh awan tu..family saya di sabah kata memang takut tgok awan mcm tu..tapi dari jauh nampak cantik pulak

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)