Ticker

6/recent/ticker-posts

Hentikan Budaya Bandingkan Anak!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)



Setiap anak itu berbeza... Kerana memang Allah ciptakan manusia berbeza... Tapi tak nama manusia jika dia bandingkan orang lain dengan yang lain... Jika perbandingan itu untuk motivasi dan semangat takpe juga... Tapi kalau anak kecil yang tengah meningkat dan membesar apa rasionalnya kita buat perbandingan??? 

Setiap anak berbeza dan tak kan sama bahkan lahir dari rahim yang sama. 
Tapi memang ada orang jenis suka nak bandingkan... 
"eh, perangai dia macam si ..... dulu"
"muka dia macam ni la"
"eh, si .... kecik dulu pun macam ni."

Dialog ni memang MF sendiri tak senang... Tapi biasanya MF tak menjawab, senyum dan diam je.. Kang kalau balas sentap pula.... 

Tak perlu bandingkan anak-anak... Kita pun tak suka orang bandingkan diri kita dengan orang lain kan... Jadi, begitulah juga anak kita... Pasti kalau dia tahu, dia pun tak suka orang bandingkan dia dengan sesiapa walaupun adik beradik sendiri.

Setiap manusia tu ada keistimewaannya tersendiri... Jadi, tak perlu nak "macamkan dia" dengan sesiapa... Jika masa kecil perangainya sama itu adalah fitrah anak kecil... Tapi tak bermakna ianya sama... 

Hentikan budaya bandingkan anak-anak... 

Catat Komen

6 Ulasan

  1. setiap orang ada kelebihan dan kekurangan masing-masing =)

    BalasPadam
  2. fitnah?? hehe.....fitrah ye sis???? terkejut baca tetibe fitnah ekeke..

    -sy penah gak la ckp, alma ni x macam abg..abg dulu sng tdo..tp x bermakna sy xsuka..sje2 bercete pd husband hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih baca dan komen.. Dah dibetulkan.. Hehe

      Padam
  3. setuju sangat...sebenarnya kalau boleh jangan banding-bandingkan anak ni bukan seaktu mereka kecil saja..waima dah berumahtangga pun jangan banding-bandingkan,,sama juga bila ada menantu dan cucu..jangan dibanding-bandingkan...ianya akan timbulkan aura negatif...kalau jenis anak atau menantu dan cucu yang masuk telinga kiri tembus ke telinga kanan terus tak mengapa..yang parahnya bila ada yang simpan apa yang mak ayah cakap terima bulat-bulat akhirnya jadi sengketa...

    BalasPadam
  4. aida cuba sedaya upaya x bandingkan anak2.
    bila tegur, dua dua kena tegur.
    bila puji, dua dua aida puji.

    BalasPadam
  5. nice sharing peringatan bersama..sayasendiri pon x suka.

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^