div id='header-inner'>

Tips Kejayaan dari Lebah!


Lebah adalah salah satu haiwan yang mempunyai keunikan tersendiri. Banyak perkara yang boleh kita pelajari dari seekor lebah yang merupakan haiwan yang mempunyai banyak manfaat. Lalu, apa saja yang boleh kita pelajari dari kehidupan lebah? Menurut seorang profesor di Tamil Tandu Agricultural University, Dr N Ganapathy dengan mengamalkan etika bekerja lebah, seorang pekerja, bahkan syarikat, boleh mendapatkan kejayaan besar. Apa saja pelajaran yang boleh dipetik dari cara kerja lebah? berikut penjelasannya: 

1. Pembahagian tugas 
Lebah mempunyai persekitaran sosial yang berstruktur. Masing-masing lebah mempunyai peranan dan job desk masing-masing, serta menguasai peranannya dengan baik. Secara genetik mereka diprogramkan untuk tidak menyalahi wilayah yang bukan merupakan sewenangnya. Jika seorang pekerja mampu mengetahui peranannya dalam syarikat dengan baik dan menguasai peranan tersebut, maka prestasinya akan meningkat dan perlahan mengantarkannya pada kejayaan. Begitu juga jika syarikat mampu melaksanakan hal ini, maka tak akan ada konflik peranan. Meski mempunyai peranan berbeza-beza, kawanan lebah hanya mempunyai satu tujuan yang sama. Begitu juga dengan syarikat. Pemimpin harus mampu menjabarkan tujuan profesional secara jelas, sehingga para pekerja dengan berbagai macam peranan bersama-sama melangkah untuk satu tujuan pasti di masa depan. 

2. Semangat kerja sama 
Kerja sama bagi lebah lebih penting berbanding dengan persaingan. Tak seperti yang ada saat ini, dunia kerja sarat akan persaingan, terutama pada syarikat yang besar dan aktif. Banyak yang paranoid, seolah kedudukannya akan tergeser jika tak bersaing. Namun tidak bagi lebah. Mereka tahu bahawa mereka tak mungkin boleh mencapai matlamat seorang diri, sehingga mereka bekerja sama dan hidup secara rukun dengan rakannya. Begitu juga dengan pekerja dan syarikat. Menyatukan pengetahuan dan pengalaman, serta saling bekerja sama akan membuat pekerjaan menjadi berkesan. Tak ada konflik yang berlaku. Masing-masing orang menghormati sumbangan dan peranan daripada rakannya. 

3. Setia 
Kesetiaan adalah kunci kelangsungan hidup jangka panjang. Lebah setia terhadap pekerjaan yang mereka lakukan. Jika mereka memerlukan masa yang lama untuk mengambil madu dari satu bunga, maka mereka akan melakukannya terus-menerus. Pekerja yang baik juga harus setia pada pekerjaannya. Tak mudah berpaling dan tekun. Begitu juga pekerja yang bekerja untuk syarikat harus setia terhadap peraturan, seperti jam kerja. 

4. Bekerja keras 
Pernah melihat lebah madu bekerja? Lebah yang sedang bekerja akan terus-terusan bekerja dengan giat, seolah-olah nasib kawanannya sedang dipertaruhkan di tangannya. Tak ada kejayaan yang boleh diraih tanpa kerja keras dan ketekunan. mereka yang bermalas-malasan hanya akan semakin tertinggal dan tergeser oleh yang bekerja keras. Bekerja keras juga bermakna bekerja secara profesional dan berkesan dalam penggunaan waktu kerja. 

5. Tepat waktu 
Ketepatan masa adalah etika profesional umum yang tak jarang dilanggar oleh semua orang. Bagi lebah, tak boleh ada kata terlambat. Mereka bergantung pada matahari saat mencari makan, sehingga lebah akan berangkat ketika matahari terbit dan pulang apabila matahari terbenam. tepat waktu adalah cara lebah untuk mendapatkan hasil optimum. Begitu juga bagi pekerja atau pekerja syarikat. Tepat waktu juga akan memberikan hasil optimum kerana pekerja menggunakan waktunya dengan berkesan. Selain itu dengan tepat waktu, anda tak akan mengalami stres kerana terlambat. 

6. Kewajipan dulu, baru hak Bagi lebah, kepentingan kawanannya adalah yang perlu diutamakan terlebih dahulu, baru kemudian kepentingan peribadinya. Mereka bekerja mengambil madu untuk kepentingan kumpulan itu. begitu juga dengan lebah yang bertugas menjaga sarang, semuanya dilakukan demi kepentingan kumpulan itu. Mungkin kelihatan tak menyenangkan kerana perlu banyak berkorban. Namun, dengan mendahulukan kepentingan kawanannya, sistem kerja lebah berjalan dengan lancar, kerana semua menolak ego peribadinya dan bersama-sama membina kawanannya. Cuba bayangkan jika lebah penjaga tak mau menjaga sarang kerana egonya? Maka sarang dan seluruh kawanannya akan terancam rosak dan mati. 

Nah, itu dia enam etika kerja yang boleh dipelajari dari haiwan lebah. Dengan melaksanakan enam cara di atas, anda akan semakin dekat dengan kejayaan.
Sumber

Lebah haiwan istimewa yang diciptaakan oleh Allah untuk hamba-hamba Nya yang berfikir.... 

Catat Komen

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)