div id='header-inner'>

Resepi Rendang Udang Mudah Tapi Sedap!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Resepi Rendang Udang Mudah Tapi Sedap!  | Sejak pindah Johor ni selera bertukar juga...  Rasa nak makan seafood je...

Jadi, mula mencari idea untuk masak seafood...  Lagipun MF dan suami ni alergik dengan seafood.. Tapi kalau masak sendiri takpe pula... Mungkin cara masa dan tahap kebersihan di kedai tu lain.

Minggu lepas MF terfikir nak masak rendang udang... Terpandang resepi ni dalam buku masakan resepi Chef Wan. Sebab tengok bahannya mudah dan dah ada kat rumah... Terus la buat.

Resepi Rendang Udang Mudah Tapi Sedap!

Resepi Rendang Udang Mudah Tapi Sedap! 


Bahan-bahannya:

Bawang merah, bawang putih, udang, cili giling, serai, santan, garam dan gula.

Cara memasak:

  1. Tumbuk atau kisar bawang putih, bawang besar, serai hingga halus.
  2. Tumiskan bahan kisar hingga naik bau.
  3. Kemudian, masukkan cili giling dan gaul rata.
  4. Bila dah pecah minyak sikit, masukkan udang dan kacau rata.
  5. Kemudian, masukkan santan.
  6. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  7. Biarkan sehingga santan masak dan kuah rendang agak pekat. Selepas tu, boleh dihidangkan.


Memula buat resepi ni... Rasa pelik sebab tak macam kita buat rendang ayam atau daging. Tiada rempah ratus lain kan... Sekali... Bila ikut je resepi ni... Eh, menjadi dan betul rasa rendang...

Resepi Chef Wan kan... Memang terbaiklah kalau masakkan kampung ni.. Rasa Malaysia.

Catat Komen

4 Ulasan

  1. kali pertama jugak dengar resepi udang masak rendang... nak cuba la nanti.

    BalasPadam
  2. cik akak sejak dua menjak ni...asyik ingat udang...sotong je..hahaha..
    kalau buat rendang begini...mesti sedap....bahan pun simple

    BalasPadam
  3. tak pernah try buat rendang udang..kalau kat rumah saya ni udang cuma laku bila digoreng biasa je.kalau buat kuah macam ni tak berapa jalan ..

    BalasPadam
  4. chef wan kan, air tgn dia memang merbeles :)
    in shaa Allah...

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)