Menu Sarapan: Resepi Karipap Roti Berinti Daging!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)


Hati minggu adalah hari untuk MF ke dapur... Balas dendam la... Sebab hari bekerja kadang tak sempat masak yang sedap...

Jadi, awal pagi memang akan sediakan sarapan... Tengah hari dan juga makan malam...

Semalam, dapat idea nak sediakan sarapan mudah dan ringkas... Tengok roti ada.. Terus dapat idea tu...

Karipap roti berintikan daging.


Bahan-bahan:
Roti Gardenia (bilangan terpulang nak buat berapa biji)
Minyak masak untuk menggoreng
Cawan atau apa untuk buat terapan. 

Bahan-bahan untuk inti:
Daging kisar. (MF guna daging burger dan juga bebola daging yang dipotong dadu sebab takde daging kisar)
1 biji kentang dipotong dadu
1 biji Bawang besar potong dadu
2 ulas Bawang putih dicincang halus
1 sudu cili giling
1 sudu sos cili
1/2 sudu sos tiram
1/2 sudu kicap lemak manis
Garam
Gula
1 sudu Minyak masak untuk menumis


Cara memasak inti:
Goreng daging dan kentang dalam 1 sudu minyak masak. Tak perlu minyak yang banyak sebab menu untuk sarapan kan...
Dah garing dan masak, angkat, tos minyak dan ketepikan.

Guna baki minyak goreng tadi, tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga naik bau...
Masukkan cili giling, sos cili, sos tiram dan gaul rata.
Kalau agak kering, masukkan sedikit air.
Kemudian, masukkan garam dan gula secukup rasa...
Gaul sebati. Dan seterusnya masukkan daging dan kentang yang digoreng tadi.
Gaul rata dan siap!

Untuk buat karipap roti.
Ambil sekeping roti gardenia, letakkan inti daging yang telah dimasak ditengah-tengah... Lipat roti... Dan terapkan macam nak buat karipap tu dengan cawan atau gelas.
Lepas dah terap tu, gorengkan dalam minyak yang betul-betul panas... Supaya roti tak diserap minyak ketika menggoreng.

Sedap makan panas-panas... Roti goreng tu wangi dan rangup je...

~ Selamat Mencuba ~

3 Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. Maria.. sedapnyer.. tqsm sudi kongsi resipi. Nk bookmark.

    BalasPadam
  2. sedapnya...boleh cuba ni roti buat kulit karipapkan..

    BalasPadam
  3. sedap karipap... akak pun suka... tp tak pernah buat.. huhu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

Terbaru Lebih lama