News Breaking
Live
wb_sunny

Breaking News

Tindakan Awal Bila Anak Jatuh atau Termakan Sesuatu!

Tindakan Awal Bila Anak Jatuh atau Termakan Sesuatu!

Sumber: Google images

Hari ni... Hari jatuh sedunia ke hapa. Pepagi lagi si adik dah jatuh... Bangun pagi jatuh motor... Motor terbalik masa suami parking... Menangis nak ikut suami beli sarapan... Sekali jatuh motor pula... Huhu.. 

Dah lepas tu... Masa bagi makan nasi lemak... Jatuh kerusi... Lepas tu jalan sambil dengan si kakak... Jatuh lagi tersadung kaki ampaian yang kat dalam rumah...

Hai la anak... Anak jatuh ni...memang lumrah la... Berjaga macam mana pun...pasti pernah sekali jatuh... Si kakak dulu pun sama juga...  Biasalah.. Anak aktif kan.. Cuma tetap pantau dan berjaga-jaga..

Apa perlu buat bila anak jatuh???
Biasanya... MF akan peluk dan dakap erat...
Tuam tempat jatuh atau terhantuk dengan haba dari mulut.... Itu langkap paling pantas buat sebab mana la sempat nak cari air suam bagai kan... Masa kita tuam dengan haba mulut.. Si suami cari la air suam dan tuala untuk tuam...

Masa peluk, dakap erat tu... Bacakan Al-fatihah satu kali dan selawat sebanyaknya... Sambil berdoa dalam hati...
"Ya Allah, peliharalah anakku dari kemudharatan."
Baca dengan penuh pengharapan mohon dan berserah diri kepada Allah...

Insha Allah... Allah lindung... Doa seorang ibu kepada anak tiada hijabkan...

Kaedah yang sama MF gunakan jika anak termakan sesuatu yang bukan makanan... Contoh, si kakak dulu masa mula merangkak... Pernah termakan kaca dan cat... Jangan panik... Cepat-cepat ambil air... Bagi minum... Bacakan al-Fatihah dan selawat...

Mohon perlindungan dari Allah...

Kemudian, dalam masa 24jam..pantau keadaan anak... Jika ada muntah, demam atau lesu lemah dan tak aktif macam biasa... Cepat-cepat bawa ke bahagian kecemasan Hospital berdekatan... 

Itu kaedah mudah MF buat... Jangan mudah panik... Dan sentiasalah mohon dan doa kepada Allah...

Bila anak jatuh ni... Kita akan jadi lebih peka... Lebih banyak bebel dan over risau kan... Tapi anak kan.. Aktif dan bukan tahu bahaya... Kitalah kena pantau sentiasa.. Moga Allah lindungi anak syurga kita...


Tags

Newsletter Signup

Signup untuk dapatkan informasi terbaru dari mariafirdz.com.

1 Comments:

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^

  1. huhuhu thanks kak hehe.
    betul la tu, budak. takleh lari dah dr jatuh ahaha

    BalasPadam