Breaking

Disember 29, 2015

Kecoh Buat Lebih #2Kerja | Lihat Kerja Cikgu 2016!!

Sumber: Google images

Viral betul pasal kerja sekarang ni kan... Sana sini orang pasal kerja dan lebih dari dua kerja... Malas nak sebut siapa mula... Tapi cuma kesian... Dia tak faham dan tak boleh beza antara kerja dan tugas biasa...

Kalau nak cakap pasal lebih #2kerja macam dia tu kata... Meh la kita tengok cikgu ada berapa kerja kena buat untuk tahun 2016.

📢 101 senarai tugas guru 2016 📢

1 E-Operasi
2 E-Pangkat
3 E-Prestasi
4 HRMIS
5 SPLG
6 E-Tukar
7 E-Profil
8 SPPBS
9 Psikometrik
10 E-SPTS
11 APDM
12 SPS
13 SAPS
14 SARANA IBU BAPA
15 Guru Penyayang
16 Mentor Mentee
17 Minda Sihat
18 L4
19 Konsep Kendiri
20 DWEN
21 VLEFrog
22 e-Nilam
23 zoom A
24 EMIS
25 SSDM
26 SSQS
27 NKRA - LINUS
28 e-kehadiran
29 IQ-PSS
30 PROTIM
31 1M1S
32 Myspata
33 E-mateks for spbt
34 E-bulk for spbt
35 Ujian komptensi ICT
36 SISTEM SKPK PRASEKOLAH
37 penandaan buku latihan, bla
38 gubal soalan ujian
39 penghasilan abm
40 persediaan buku rekod mengajar
41 penetapan etr / kpi setiap subjek
42 aktiviti persatuan
43 aktiviti sukan
44 aktiviti koakedemik
45 kajian tindakan
46 spsk
47 keceriaan kelas
48 latihan kebakaran dan kecemasan
49 kem motivasi
50 kemaskini fail kurikulum
51 program susu sekolah
52 program pemulihan pengayaan
53 peka/pafa
54 pelaporan guru bertugas harian
55 program sekolah selamat
56 pelaporan kantin
57 persiapan padang dan balapan
58 program akses kendiri
59 program pecutan upsr/pmr/spm
60 kelas tambahan cuti sekolah
61 projek hikmah
62 galeria sekolah
63 pengurusan stok dan rekod
64 pengurusan panitia
65 kursus2
66 taklimat2
67 bengkel
68 kolokium
69 simposium
70 laporan bulanan denggi
71 laporan aadk
72 jumpa tok batin cari pelajar
73 latihan bercerita, pantun, sahibba dll
74 hadir ke program mentri2 yg datang
75 program keselamatan jalan raya
76 hari knk2
77 hari kantin
78 pengurusan aset
79 5s
80 sambutan hr kebangsaan
81 RMT
82 hantar mrd ke klinik
83 perkhemahan
84 selia tmn herba
85 pengurusan blk2 khas
86 progran hr alam sekitar
87 gotong royong
88 minggu bahasa
89 lukis mural
90 hias kelas
91 baiki kerusi meja
92 pemeriksaan kebersihan diri murid
93 mengecat kelas
94 menghantar murid tertinggal bas
95 mengiringi rombongan murid
96 LADAP
97 pengadil kejohanan daerah/negeri
98 mengendali mesyuarat agg PIBG
99 mngutip yuran PIBG
100 menyiasat salah laku murid.
101 Lain2 tugas yg diarahkan dari semasa ke semasa

Haaa... Berderet tuh... 101 kerja kena buat...
Kalau suri rumah pun kalau di tafsirkan kerja ikut seperti dia faham tuh, tak terkira dek jadi...

Jadi, nak bagi tau ni... Maksud buat dua kerja ialah... Dua kerja dalam masa yang berlainan... Contoh, 8 jam kerja pomen, 4 jam kerja salesman... Jadi campur dua tu 12jam kerja... Dan pendapatan dua-dua dapat dicampur supaya jadi banyak...

Tapi kalau dalam masa 8 jam buat banyak kerja... Itu tak dipanggil kerja, tapi TUGAS ATAUPUN NAMANYA JAWATAN... Jawatan itu AMANAH, amanah itu TANGGUNGJAWAB...  Dan tanggungjawab WAJIB BUAT!!!

Hadoii... Pening la dengan yang sorang tuh... Sampai alergik nak taip nama dia dalam blog saya ni... Tak sebut pun orang faham kan... Biaq p la kat... Tak nak la pv naik sebab nama dia kat blog ni...


2 ulasan:

Unknown berkata... [Reply]

errr......banyaknya kak. huhu!
takpelah, tak payah sebut. buat sakit mata je baca

Unknown berkata... [Reply]

Kalau disenaraikan memang banyak.. hormati setiap pekerjaan..