GprlGfG6Gpr8TSG8Gfd9GUY7TY==

3 Kesan Bahaya Tidur Dekat Smartphone!!!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Telefon pintar atau telefon pintar merupakan salah satu trend masa kini yang sedang naik, hampir tidak ada kalangan baik muda-tua yang tidak mengenai telefon pintar ini. Selain mempunyai manfaat seperti memudahkan komunikasi, penyimpanan, permainan maupun keselamatan ternyata telefon pintar ini juga mempunyai kesan yang kurang baik terhadap kesihatan, terutama bagi mereka yang kurang memahami tentang telefon pintar ini dari segi radiasi sinar dan isyarat yang terdapat dalam telefon bimbit ini.

Bahaya telefon pintar berkaitan dengan radiasi dari telefon bimbit ini perlu kita kaji, terutama bagi mereka yang senang sekali tidur berdekatan dengan telefon pintarnya. Diambil dari daily mail.

sumber: google images

1. Menyebabkan kegemukan
Pada masa rehat, terutama malam hari tubuh menghasilkan hormon yang dapat mengawal penukaran makanan dan minuman yang boleh menjadi tenaga. Namun apabila pada masa rehat tersebut ada telefon pintar dekat tubuh maka telefon bimbit tersebut akan mengeluarkan cahaya ambient dari lampu telefon bimbit sehingga mengganggu pelepasan melatonin dan mencegah tubuh untuk membakar makanan secara berkesan menjadi tenaga.

2. Mengganggu tidur
Panjang gelombang pendek yang dipancarkan oleh telefon pintar terutama pada saat pengisian beteri terkadang mengganggu keadaan tidur pada beberapa orang, selain itu juga membuat terbangun / gangguan semasa tidur.

3. Mengganggu metabolisme tubuh
Berkaitan dengan tidur yang tidak nyenyak atau sering terbangun sehingga mengganggu metabolisme tubuh. Pola tidur yang kurang baik mencetuskan terjadinya diabetes dan obesiti.

Sehingga disyorkan untuk mematikan telefon pintar, tablet atau komputer menjelang tidur guna mengurangkan pancaran sinar atau radiasi dari mereka, atau sekurang-kurangnya jauh dari tempat tidur. Bukankah mencegah jauh lebih baik daripada mengubati?
Sumber: revolusiilmiah.com

Sumber: google images
Jadi, penggunaan jam loceng untuk kejut bangun tidur adalah lebih selamat. Nak lagi selamat, amalkan tidur awal dan bangun awal .. dan tidur beserta niat.. Insha Allah mudah bangun kan..

5Ulasan

  1. selalu tengok yang dok rajin update laman sosial ni mesti berkepit je dengan smartphone..hehheeh..entah2 tidur pun smart phone dok kat tepi telinga..orang muda la yang biasanya macam tu..yang dah kahwin ni ada jugak ke macam tu?/

    BalasPadam
  2. Owhhh..baru tahu...terima kasih kongsi info..

    BalasPadam
  3. akak pun slu gak buat ni... hp kena duk jauh2 ni....

    BalasPadam

Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^
P/s: KOMEN YANG MENGANDUNGI LINK/URL AKTIF TIDAK AKAN DIAPPROVE. TQ