Kenapa Kalau Kenyang Mesti Mengantuk?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Kenapa Kalau Kenyang Mesti Mengantuk? | Alhamdulillah.. Hari ni hujan turun membasahi bumi KL dan kebanyakan negeri di Malaysia... Alhamdulillah... Rasa sejuk sikit walaupun jerebu tak nampak reda sangat. 

Bila hujan, mata mula layu kuyu... Minda mula fikir tilam bantal dan conforter yang lembut.. Adeehhh... Mengantuknya... 

Pagi tadi pun mengantuk sangat... Tak pernah rasa mengantuk macam tu... Tapi yang jadi punca mengantuk ialah makan... Sarapan tadi, suami sediakan nasi lemak dan air coklat panas.. Berselera makan... Tapi, lepas je sampai ke perut... Mata dah kuyu.. Tak boleh nak buka dah... Memang gaya macam ular sawa baru lepas menelan mangsa... Tapi, tak leh nak tido sebab anak-anak dah bangun dah kan... 

Kenapa mengantuk sangat lepas makan... Asal kenyang perut je mata mula kuyu.... 

Ok... Meh kita baca fakta sains... Kenapa asal perut kenyang mata pun mula kuyu... 
Sumber: Google images

Biasanya rasa mengantuk ini muncul setelah kita makan makanan yang banyak mengandungi karbohidrat. Karbohidrat kemudian diubah menjadi glukosa di dalam badan sebagai sumber tenaga.

Glukosa boleh digunakan badan jika telah masuk ke dalam sel-sel tubuh yang memerlukannya. Untuk masuk ke dalam sel, glukosa memerlukan suatu hormon yang dihasilkan oleh kelenjar pankreas bernama insulin.

Hormon insulin ini merangsang pembentukan suatu asid amino (komponen penyusun protein) yang bernama tryptophan. Selanjutnya triptofan boleh diubah menjadi senyawa melatonin danserotonin. Kedua bahan neurotransmitter (kompaun yang mempengaruhi kerja otak) ini akan membuat kita merasa mengantuk.

Selain karbohidrat, lemak juga merupakan sumber glukosa sehingga penggunaan banyak lemak juga boleh menyebabkan mengantuk.

Pendapat yang lain mengatakan kita menjadi mengantuk selepas makan banyak kerana aliran darah akan lebih banyak ke saluran pencernaan kita. Semakin banyak makanan yang kita makan, maka semakin banyak darah yang mengalir ke saluran pencernaan kita.

Akibatnya, aliran darah ke otak dan organ-organ lain menjadi berkurang. Hal ini juga menyebabkan bekalan oksigen untuk otak dan organ-organ lain berkurang sehingga kita menjadi lemas dan mengantuk.

Berdasarkan kajian, ada suatu sel khusus di otak bernama orexinyang bertanggungjawab pada pembakaran kalori dan keadaan terjaga. Sel ini dihambat oleh glukosa dan distimulasi oleh protein.

Maka, setelah kita mengambil makanan yang banyak mengandung karbohidrat kita jadi mengantuk kerana sel ini tidak aktif. Begitu juga sebaliknya, setelah kita mengambil makanan yang banyak mengandung protein, kita justru akan terjaga.

Tips Elak Rasa Mengantuk

Untuk mengelakkan rasa mengantuk selepas makan, maka sebaiknya jangan makan sehingga terlalu kenyang. Perbanyak jumlah pengambilan protein dan kurangkan jumlah pengambilan karbohidrat. Kurangkan makanan berkanji dan yang mengandungi gula seperti roti, muffin, pasta, cake.

Pilihlah sumber protein dengan lemak rendah seperti tahu, tempe, kacang-kacangan, ikan, dan daging ayam tanpa kulit, dan lain-lain.
Sumber: sainsme
Sumber: Google Images

Jadi, dah tahu la sebab kenapa mengantuk sangat pagi tadi... Lepas ni insaf dah nak makan nasi lemak dengan air coklat... Huhu... Tak larat nak lawan mengantuk dah... Hehe... Gaya macam kena suntik ubat tidur gitu... adehhh... 

Catat Ulasan

6 Ulasan

  1. Info yg menarik dan bermanfaat..

    BalasPadam
  2. ouh baru tahu, hihi terima kasig share this kak

    BalasPadam
  3. Terima kasih MF bagi tips..

    BalasPadam
  4. terima kasih perkongsiannya, kak :) boleh amalkan tips tu. hehe

    BalasPadam
  5. Perkongsian menarik ni sis....Diana selalu jugq mengalami masalah ni asal dah kenyang mesti mengantuk....hihi

    BalasPadam
  6. makan nasi lemak pepagi memang sangat mengantuk..huhu

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^