Ticker

6/recent/ticker-posts

Sokong Bisnes Kawan!

Kalau kawan yang tak sokong siapa lagi...
Tapi biasa la kan... Perkara yang dihadapi oleh kebanyakan peniaga Melayu la terutamanya...

Minta diskaun dengan kawan... Kawan kenal lagilah...

"Ala, kita kan dah kenal lama tak kan tak boleh kurang..."

"Kita kan sedara...tak kan tak boleh kurang.."

Ini lumrah la kan berniaga...serba salah juga..sebab orang kita ni mudah kecik hati... Nanti tak bagi diskaun putus kawan, putus sedara pula kan..

Tapi, bagi peniaga cina... Itu bukan masalah... Bahkan suami MF pernah singgah kedai makan cina muslim... Bosnya makan kat kedai sendiri... Tapi dia tetap bayar apa yang dia makan...

Orang cina, dia bagi diskaun pada regular customer dia, tapi jarang bagi diskaun pada ahli keluarga atau kawan sendiri... Sebab itu adat berniaga...

Sebab tu lebih seronok berniaga dengan orang yang kita tak pernah kenal... Bila dia jadi customer, otomatik jadi sahabat bila dia suka dengan perniagaan kita...

Jadi, sokonglah kawan atau sedara sendiri... Tambah-tambah bisnes yang baru nak mula... Lingkup bisnes kalau asyik nak diskaun je... Dah la segalanya GST... Peniaga kecil ni... Kena tanggung GST, tapi tak layak nak kenakan dan tak sanggup nak kenakan GST kepada pelanggan... 

Jadi, siapa lagi nak sokong kalau bukan kawan kan...


Catat Komen

6 Ulasan

  1. selalunya tunggu je budi bicara penjual tu.. tak brani gak nak sembarangan mintak, kang dya cop kita ni muka mintak diskaun plak.. hahaha..

    BalasPadam
  2. ye, betul tu. kalau asyik diskaun camna nak untung. kena faham orang berniaga ni kan :)

    BalasPadam
  3. Tq sudi support bisnes ena..*eh?..hihi

    BalasPadam
  4. setuju! kdg2 kwn2 ni mintak diskaun xmasuk dek akal!

    BalasPadam

Kata-katamu, inspirasi blog ku...
Syukran Jazilan, atas bicara indah anda...
Terima kasih, lain kali komen lagi ea... ^_^